Arapsko poluostrvo je, u šestom stoljecu nove ere, bilo okruženo s dva velika carstva: Bizantskim i Perzijskim. Bizant i Perzija su, zapravo, bile dvije vodece svjetske sile u to doba.
U šestom stoljecu, konkurecija izmedu Istocnog i Zapadnog rimskog carstva se intenzivirala. Rim, koji je dugo vremena vladao Zapadom sve do Galije i Engleske i koji je s ponosom gledao na doba Julija Cezara, postepeno je poceo gubiti slavu. S druge strane, slava Bizantije (Istocnog rimskog carstva) je rasla. Nakon urušavanja rimske moci, poslije upada Vandala i osvajanja Rima, 476. godine, Bizantija je postala jedini nasljednik prostranog Rimskog carstva. Ti krupni dogadaji, dakako, nisu protekli bez utjecaja na kršcanstvo, koje se pocelo dijeliti u razlicite sekte a svaka sekta se pocela dijeliti u frakcije, od kojih je svaka imala razlicito mišljenje u odnosu na vjeru, njena nacela i temelje.
Medutim, propadanje koje je zadesilo kršcanstvo i pruzrokovalo rascjep u frakcije i sekte nije uzdrmalo politicke temelje Bizantskog carstva. Bizantija je u 6. stoljecu, izmedu ostalih podrucja, vladala prostorima današnje Sirije, Jordana, Palestine, dakle, podrucjima koja se nalaze na sjeveru i sjeverozapadu Arabijskog poluostrva. Vlast Bizanta protezala se i na podrucje Sjeverne Afrike, gdje je Egipat zauzimao posebno znacajno mjesto. I neka podrucja Istocne Afrike, poput Abesinije (današnja Eritrija i dijelovi Etiopije), bila su pod patronatom Bizanta. Abesinija, zemlja drevne civilizacije, otela je od Arapa plodnu pokrajinu Jemen. Iste godine kada je roden Muhammed, a.s., Abesinci (kršcani) su pošli u pohod na Mekku s namjerom da sruše Kabu, ali su protiv njih – kako kaže Kur'an – poslana 'jata ptica koja su na njih grumenje od pecene gline bacala', pa su na taj nacin bili uništeni. Ta godina je nazvana 'godinom slona' a Arapi su po tom dogadaju racunali svoje vrijeme.
O tome koliko je koliko je moralna anarhija uzela maha u tadašnjoj Perziji svjedoci podatak da je perzijski car imao snage da pred citavim dvorom izjavi da carica ne pripada iskljucivo svom carskom suprugu, jer svaki covjek ima prava na svaku ženu, pa i na caricu. Te rijeci nisu postidjele caricu, niti su kod cara izazvale ljubomoru.
U drugim dijelovima svijeta stanje nije bilo ništa bolje. Kina je vrhunac civilizacije dostigla u vrijeme Konfucija (Kung-Fu-Tsu, 551-479. prije nove ere). Uoci pojave islama tamo je vladao opci haos i dekadencija: konfucijevskii državni sistem bio je u raspadanju, a budizam, koji je došao iz Indije, još više je doprinio da u Kini dode do sveopceg previranja. Dolazak na prijestolje svake od tri dinastije (Vej, Vu i Šu) doveo je do bratoubilackih ratova.
Historicari navode da je ovo prica o pobožnom kršcaninu , zvanom Kajmijun, koji je emigrirao iz Bizanta, nastanio se u Nedžranu (mjesto na granici današnje S. Arabije i Jemena) i svojom pobožnošcu, vrlinama i lijepim postupanjem u kršcanstvo prebratio cijelo to mjesto. Kada je vijest o preobracenicima i sve vecem utjecaju kršcanstva stigla do Zu Nuvasa, on je otišao u Nedžran i upozorio njegove stanovnikeda se moraju preobratiti u judaizam ili ce biti ubijeni. Oni su to odbili, a Zu Nuvas je naredio da se iskopaju široki i duboki rovovi koji ce biti ispunjeni vatrom i da se svi koji odbiju njegovu naredbu o preobracenju pobacaju i spale u tim rovovima. Prema biografima, oko dvadeset hiljada ljudi je ubijeno na takav nacin. Neki su uspjeli pobjeci i zatražili su pomoc od bizantijskog cara Justinijana kojeg su molili da osveti pokolj kršccana u Nedžranu. Pošto je Bizant bio suviše udaljen od Jemena, bizantski car se pismenim putem obratio Negusu od Abesinije da osveti jemenske kršcane.
U to vrijem (6. stoljece nove ere), Abesinija je bila na vrhuncu moci i dominirala je velikim dijelom pomorske trgovine i nametala je svoj utjecaj na susjedne države. Abesinsko kraljevstvo bilo je saveznik Bizantskog carstva i pobornik kršcanstva na Crvenom moru, kao što je Bizantsko carstvo bilo pobornik kršcanstva na Mediteranu. Kada je Negus primio poruku bizantijskog cara, on ga je zamolio da mu osigura brodove koji ce prevesti njegovu vojsku preko Crvenog mora i nakon što je to uradeno, abesinska vojska pod Arjatovom komandom prešla je na Arabijski poluotok i zauzela Jemen. Jedan od vojskovoda u toj ekspediciji bio je Ebreha el-Ešrem, koji ce, nakon Arjatove pogibije, biti abesinski vladar u Jemenu. On ce kasnije povesti vojsku prema unutrašnjosti Arabijskog poluostrva s ciljem da uništi Kabu, koja je bila mjesto koje su hodocastila mnoga arapska plemena iz raznih dijelova Poluostrva. Medutim, Ebreha i njegova vojska su uništeni, a o tom dodgadaju govori i Kur'an, u suri El-Fil.Ebrehini nasljednici su tiranski vladali Jemenom. Jedan od potomaka Himjera, koji se zvao Sejf ibn Zi Jezen, obratio se bizantskom caru, žaleci se na nepravdu Abesinaca i moleci da pošalje bizantskog guvernera radi uspostavljanja pravde. Medutim, taj zahtijev je odbijen zbog savezništva Bizanta i Abesinije. U povratku, Sejf se zaustavio na dvoru Nu'mana ibnu-l-Munzira, perzijskog namjesnika za Hiru i okolne zemlje Iraka. Nu'man je obecao da ce se ga povesti do perzijskog cara Husreva, što je i ucinio.
Za razliku od Jemena, koji se nalazi na jugu Arapskog poluostrva, gdje su bili evidentni jevrejsko-kršcanski pa i perzijski utjecaji, ogromna vecina Arabijskog poluostrva nije bila podložna širenju religijskog poziva, ni kršcanskog ni jevrejskog ni zoroastrovskog. Antagonizam i ocajnicki sukobi brojnih kršcanskih sekti smatraju se jednim od glavnih razloga zbog kojih je ogromna vecina džahilijetskih Arapa ostala suzdržana od pristajanja uz bilo koju kršcansku grupu. Arapi su tada bili pagani; dakle, obožavali su kipove i, generalno gledajuci, nisu prihvatili ni jevrejsku ni kršcansku vjeru. Oni su bili zadovoljni da nastave ici stopama svojih predaka i da ostave i kršcane i jevreje na miru sve dok se oni ne uplicu u njihovu (mnogobožacku) vjeru. Stoga je obožavanje idola nastavilo da cvjeta medu njima, pa se cak proširilo i na centre nastanjene njihovim kršcanskim i jevrejskim susjedima, poput Nedžrana i Jesriba. Jevreji iz Jesriba tolerisali su obožavanje idola, koegzistirali s njima i, konacno, sprijateljili se uzajamno blagotvornim vezama s paganskim Arapima.
Hodocasnici su dolazili u mekkansko svetilište iz svih krajeva Poluostrva, prinoseci žrtve. Idolopoklonstvo je bilo uzelo toliko maha da su Arapi, u vrijeme džahilijjeta, i pored tolikih kipova u Mekki i njenoj okolici, obicavali usvajati i druge statue ili sveto kamenje za porodicno obožavanje. Svoje idole su nosili sa sobom na putovanjima, a u nekim biografskim djelima zabilježeno je da su neki Arapi kada bi, na putovanjima, ogladnjeli (po)jeli svoje idole koje su pravili cak i od tijesta!
Svi kipovi, bili oni u Kabi, oko nje ili rasuti po plemenima ili provincijama, smatrani su posrednicima izmedu onih koji ih obožavaju i vrhovnog božanstva. O tome govori i sam Kur'an:
Iskreno ispovijedanje vjere dug je Allahu! A onima koji pored njega uzimaju zaštitnike (govoreci): 'Mi im se (kipovima) klanjamo samo zato da bi nas Allahu što više približili' – Allah ce njima, zaista, presuditi u onome u cemu su se oni razilazili. Allah nikako nece ukazati na pravi put onome ko je lažljivac i nevjernik. (Ez-Zumer, 3)
Stanje na Arabijskom poluotoku je, dakle, pred rodenje Muhammeda, a.s., bilo haoticno. Ustvari, ono se nije mnogo razlikovalo od opceg stanja u svijetu u to doba. I površan pogled u prilike koje su vladale svijetom pred poslanicku misiju Muhammeda, a.s., dovoljan je da se svaki osvjedoci da stanje nije bilo uredu. Cesti ratovi, bjesomucna netrpeljivost u svim oblicima (rasna, vjerska, lokalna, jezicka i dr.), sveopca bijeda zbog nepravedne raspodjele dobara koja su se nalazila u rukama manjine, dok vecina nije imala ništa. Ljudi su bili zaboravili da potjecu od istog oca i majke (Adema i Havve). Bratoubilacka mržnja, kojom su bili zadojeni, ljude je cesto spuštala na razinu životinje, jer su mnogi od njih živjeli po principu vucije logike. Oni koji su se željeli posvetiti duhovnom životu povlacili su se i izolovali od svijeta, ali to povlacenje je koristilo samo njima, ljudsko društvo od toga nije imalo nikakve koristi.
I jedni i drugi bijahu zaboravili da je covjek bice koje je sazdano od duše i tijela i da treba i jednom i drugom aspektu covjekove egzistencije osigurati normalan razvoj. Tadašnje ideologije i religije, poput judaizma, kršcanstva, zoroastrizma, budizma, idolopoklonstva i dr., nisu mogle ponuditi rješenje za nagomilane probleme ljudskoga roda. Zbog toga je covjecanstvu trebalo novo vodstvo i vjera koja ce mu dati opce usmjerenje, pokazavši mu oba puta, i fizicki i duhovni, te osigurati uvjete da se covjekov duh i tijelo skladno razvijaju. Taj sklad omogucio je islam, vjera koju je Svevišnji Stvoritelj objavio covjecanstvu preko poslanicke misije Muhammeda, a.s.