Dr. Kardavi: Bismillahir-rahmanir-rahim. Zahvala pripada samo Allahu i neka je salavat i selam na Muhammeda, s.a.v.s., njegovu porodicu, ashabe i sve one koji slijede Njegov put do Sudnjega dana. Pitanje kojim pocinjemo naš razgovor izuzetno je bitno, pa mi je drago da cemo na njega odmah odgovoriti. Šta je dužnost svakom vjerniku da poznaje od vjere i na koga se odnosi hadis koji je maloprije citiran. Odmah da kažemo da postoji više predaja ovog hadisa i da su upravo te predaje razlog da su islamski ucenjaci, kako prethodnici tako i naši suvremenici, ocjenili da je ovaj hadis vjerodostojan. Pod izrazom 'vjernik' , koji je spomenut u hadisu, podrazumijeva se svaki insan koji je musliman, bez opzira na spol ili neku drugu razliku. Dakle, ova obaveza odnosi se kako na muškarce tako i na žene iako žena nije spomenuta u izvornom tekstu hadisa, jer je naveden izraz koji ima opcenito znacenje. Takoder, u hadisu se kaže da je to 'obaveza'. Postoje dvije vrste obaveze: obaveza svakog pojedinca (fardul-ajni) i obaveza cijelog ummeta koju ispunjava odredena grupa ljudi (fardul-kifaje). To su islamski ucenjaci koji pojašnjavaju vjerske propise ljudima i za kojima se ljudi povode u svojim postupcima.
Na to upozorava Kur'an u suri Et-Tevbe, kada su muslimani žurili u džihad a poceli zapostavljati nauku. Allah, dž.š., kaže: 'Svi vjernici ne treba da idu u boj. Neka se po nekoliko njih iz svake zajednice njihove potrudi da se upute u vjerske nauke i neka opominju narod svoj da mu se vrate, da bi se Allaha bojali.' Dakle, neophodno je da stalno postoji grupa ljudi koja ce se baviti problemima ummeta, savjetovati ga i upucivati putem, koji je jedino ispravan. To je obaveza cijeloga ummeta sve dok postoji potreba za takvim ljudima, odnosno dok se ne zadovolje potrebe. Stanje u toj oblasti moraju pratiti oni koji su na položaju i koji imaju odredeni utjecaj na mase, kako ne bi zapalo u samozadovoljnost. U tu grupu obaveza se ubraja obrazovanje kadrova u bilo kojoj naucnoj disciplini koja je od koristi ummetu. Ovdje je bitno napomenuti da je obaveza na ummetu da posjeduje obucen kadar u svim naucnim disciplinama a ne samo u vjeri. Sve što je od koristi ummetu potrebno je da usvojimo i obucimo kadar potreban za tu oblast.Što se tice obaveze svakog pojedinca u pogledu znanja, smatram da je neophodno poznavati elementarne stvari koje su nam najpotrebnije u odredenoj situaciji i okolnostima u kojima se nademo kako bismo se spasili zablude. Osnovno znanje u vjeri koje mora posjedovati svaki vjernik jesu ispravni temelji vjerovanja. Svaki vjernik mora poznavati osnovne temelje vjere kao što je vjerovanje u Allaha, dž.š., Njegove meleke, objave, poslanike, Sudnji dan i odredenje. To su osnove u našoj vjeri te ih je neophodno poznavati kako bi se otklonile sve sumnje, a srce našlo svoj smiraj u vjeri. Neophodno je znanje o tim stvarima uzimati izravno sa dva osnovna izvora vjere, Kur'ana i sunneta Muhammeda, s.a.v.s., kako bi naša spoznaja bila što originalnija. Nakon akide, neophodno je upoznati osnovne propise iz obredoslovlja. Šta je to cistoca i kako se ona postiže?! Posebno žena treba da se upozna s propisima hajza i nifasa. Bitno je da se ne zamaramo sitnicama u vezi s tim. Treba poznavati onoliko koliko nam je neophodno za normalno obavljanje propisa, kao što je abdest. Šerijat je širok i nema nijedne oblasti života u koju ne zalazi. Medutim, neophodno je da poznajemo propise koji su u uskoj vezi s nama.
Naprimjer, nije potrebno da se neko zamara o visine nisaba u slucaju davanja zekata na kamile, kada nema kamila, ili ih u svom životu nikada nije ni vidio. Podrobnije ce upoznati propise zekata u oblasti koja je u uskoj vezi s njim. Dakle, od vjere treba upoznati elementarna pitanja kako ne bismo zapostavili neku od obaveza, a pitanja koja imaju jaci dodir s nama neophodno je upoznati u mjeri koja je dovoljna za ispravan odnos prema njoj.Gledalac iz Saudije: Želio bih da pitam cijenjenog gosta za savjet kako da postupim u slucaju problema koji me zadesio? Još kao mladic imao sam obicaj da se zakunem rijecima: 'Ako to uradim razvest cu se!' Nakon što to izgovorim pazio sam da ne uradin ono zbog cega sam se zakleo. Medutim, sada sam oženjen, ali sam staru naviku zadržao. Jednom prilikom sam rekao jednom covjeku: 'Ako sideš niz ove stepenice, razvest cu se.' Njega to nije puno zabrinulo pa je on sišao niz stepenice. Da li je tom zakletvom moj brak došao u pitanje?
Gledalac iz Alžira: Zamolio bih cijenjenog gosta da nam pojasni stav šerijata prema osobi koja ne klanja namaz?
A onaj ko ne bude pazio na svoj namaz, nece imati svijetla, niti dokaza niti uspjeha na Sudnjemu danu. Bit ce proživljen u društvu faraona, Hamana, Karuna i Ubej bin Halefa.' Islamski ucenjaci, pojašnjavajuci ovaj hadis, kažu da onaj koji zapostavi namaz zbog vlasti bit ce u društvu faraona na Sudnjemu danu, onaj koga njegov položaj odvrati od namaza bit ce u društvu Hamana, onaj koji zapostavi namaz zbog imetka bit ce u društvu Karuna, a onaj ko zapostavi namaz zbog trgovine ili nekog drugog dunjaluckog posla bit ce proživljen u društvu Ubej bin Halefa. Dakle, nema isprike kada je u pitanju obavljanje namaza. Osobi koja je bolesna naredeno je da obavlja namaz. Ako ne može da klanja stojeci, klanjat ce sjedeci, a ako ni to nije u stanju klanjat ce ležeci. Ako ce joj voda pogoršati bolest uzet ce tejemum, a ako se ne može okrenuti prema Kibli klanjat ce u svom ustaljenom položaju. Cak ni osoba koja je u ratu nece ostavljati namaz. Klanjat ce onako kako je u stanju. Ako ne može stojeci klanjat ce u hodu, ili na jahalici, ili na kamionu, ili u avionu. Klanjat ce kako može, samo nece ostavljati namaz. To je dužnost svakog vjernika i nije dozvoljeno neodgovorno se ponijeti prema istoj. Dužnost svakog pojedinca je da pazi na svoj namaz, a i društva da sprijeci širenje ostavljanja namaza. Onaj za koga se utvrdi da ne klanja prema njemu cijelo društvo treba da ima poseban odnos. On ne smije raditi u državnoj službi, niti smije bilo koji vjernik udati svoju kcerku za takvu osobu. Namaz je jedno od osnovnih pitanja u vjeri i s namazom nema šale!
Dr. Kardavi: Islam traži od supružnika da se strpe jedno prema drugome. Allah, dž.š., kaže: 'O vjernici, zabranjuje vam se da žene kao stvari nasljedujete, preko volje njihove, i da im poteškoce pricinjavate, s namjerom da od onoga što ste im darovali nešto prisvojite, osim ako budu ocito zgriješile. S njima lijepo živite. A ako prema njima odvratnost osjetite, moguce je da je baš u onome prema cemu odvratnost osjecate Allah veliko dobro dao.' Muhammed, s.a.v.s., kaže: 'Mu'min nece zapostaviti mu'minku. Ako ga ona u necemu povrijedi, obradovat ce ga u drugim slucajevima!' To nas upucuje na to da ne treba tražiti savršenstvo u osobi suprotnog spola, jer niko nije bezgrešan. Takoder, iskreni vjernik ne treba da znacajne odluke donosi nabrzo. U ajetu se spominje mogucnost osjecaja odvratnosti, odnosno osjecaja zasicenosti ili mržnje prema supružniku, ali to je trenutni osjecaj i on nije razlog da se odmah poseže za prekidom bracnih veza. Moguce je da se baš u toj osobi nalazi tvoj veliki prijatelj koji ce ti pomoci u bolesti ili situaciji koja je jako teška za tebe. Isti propis odnosi se i na ženu. Muhammed, s.a.v.s., kaže: 'Ženi koja zatraži razvod braka bez valjanog razloga zabranjeno je da osjeti miris Dženneta!' Dakle, ni žena ne treba da bez valjanog razloga tražiti razvod. Probleme treba rješavati i islam je u toj oblasti dao pravo drugima da se ukljuce u rješavanje problema: 'A ako se bojite razdora izmedu njih dvoje, onda pošaljite jednog pomiritelja iz njegove, a jednog pomiritelja iz njezine porodice. Ako oni žele izmirenje, Allah ce ih pomiriti jer Allah sve zna i o svemu je obaviješten.' Rješavanje porodicnih problema na ovaj, kur'anski nacin, na veliku žalost, jako se malo prakticira! Svi se moramo potruditi da zaživi ovaj nacin rješavanja problema. Za vriijeme Omera, r.a., došlo je do problema u jednom braku pa su otišli predstavnici obje strane da ih pomire i nisu uspjeli.
Vratili su se Omeru i obavijestili ga. On im je rekao: 'Ocistite svoje nijete i vratite se da ih pomirite!' Vratili su se i uspjeli u svojoj namjeri. Allah, dž.š., garantuje uspjeh i Svoju pomoc ako se u pomirenje ude s iskrenim nijetom. Razultati želje i iskrenog nijeta za pomirenjem vide se u pozitivnom okoncanju problema. Medutim, ako se, zaista, ne mogu prevazici ti problemi onda se pristupa razvodu. Ako žena traži razvod zbog toga što ne osjeca ljubav prema svom mužu, onda je pravo muža da uzme svoje dijete sebi. Razvod ne nastupa na njegov zahtjev i on ima pravo na dijete. A ako muž traži razvod jer ne želi da živi sa svojom suprugom onda je dužan da joj taj gubitak nadoknadi kroz izmirenje mehra, odnosno svega što joj ugovorom duguje. Nije mu dozvoljeno da joj išta oduzme, a Allah, dž.š., kaže: 'Ako hocete da jednu ženu pustite, a drugom se oženite, i jednoj od njih ste dali mnogo blaga, ne oduzimajte ništa od toga. Zar da joj to nasilno oduzmete, cineci ocigledan grijeh?' Dakle, ovo su zlatna pravila koja ni u kojem slucaju ne smiju biti prekršena. Znaci, ako neko više ne želi da živi sa svojom suprugom, nema pravo da joj uzima išta od njenih stvari, njenog imetka, niti da je cime uslovljava, niti da uzme dijete od nje, i obratno, ako žena ne želi nastavak bracne veze, ona mora da revidira mužu gubitak supruge i da ga ne razdvaja od njegovog djeteta.U konkretnom slucaju spomenutom u ovoj emisiji, smatram da dijete treba da pripadne majci jer je majka preca da joj pripadne starateljstvo nad djetetom. Muhammedu, s.a.v.s., došla je jedna žena da se požali i rekla: 'O Poslanice, moj stomak je djetetu bio sigurnost, moje grudi su mu bile opskrba, moja soba mu je bila udobna, a otac mu želi da ga odvoji od mene!' Muhammed, s.a.v.s., je odgovorio: 'Ti si preca od njega sve dok se ne udaš!' Dakle, žena je preca u starateljstvu od muža nakon razvoda sve dok se ponovo ne uda. Majka ce biti uvijek jednaka prema svom djetetu, a otac se obicno ponovo oženi i onda dijete bude primorano da živi sa macehom, a kakav je to život svima nam veoma dobro poznato. Dakle, dijete treba da ostane s majkom, a otac ce ga s vremena na vrijeme posjecivati. Razvod ne smije biti razlog nepravde prema djetetu ili zla jednog prema drugom. Iskreni vjernici lijepo ce se odnositi jedni prema drugima, bilo prilikom sastanka ili prilikom rastanka. U svakoj situaciji neophodno je sacuvati ljudskost i dostojanstvo.
Dr. Kardavi: Da ce vjernici vidjeti Allaha, dž.š., na Sudnjemu danu potvrduju nam znacenja ajeta i više vjerodostojnih hadisa Muhammeda, s.a.v.s. Allah, dž.š., kaže: 'Toga dana ce neka lica blistava biti, u Gospodara svoga ce gledati!' Musa, a.s, tražio je od Allaha, dž.š., da Ga vidi. Kako je moguce da poslanik traži nešto što je nemoguce ako videnje Allaha nije moguce?! Tacno je da Allah, dž.š., nas obavještava da ga pogledi ne mogu obuhvatiti, ali izraz koji je upotrijebljen nije isti kao izraz koji oznacava gledanje. Dakle, nemoguce je Allaha, dž.š., obuhvatiti pogledima, kako na dunjaluku tako nece biti moguce ni na ahiretu, ali gledanje u Njega bit ce moguce na Sudnjemu danu. To je stav ehlu suneta vel-džemaata. Muhammed, s.a.v.s., u hadisu kaže: 'Zaista cete vi vidjeti svoga Gospodara kao što vidite mjesec u noci uštapa i nece vam biti poteškoca u gledanju!' Takoder, gledanje u Allaha, dž.š., posebna je pocast koju ce imati stanovnici Dženneta, a koja je veca od onoga što ce imati u Džennetu. Dakle, u videnje Allaha, dž.š., na Ahiretu nema nikakve sumnje!
Dr. Kardavi: Ko pocini veliki grijeh i pokaje se isti je kao onaj koji nema tog grijeha. Tevba briše grijeh koji je ucinjen prije nje, baš kao što islam briše sve što je bilo prije. Pokajanje cisti covjeka od grijeha kao što voda cisti prljavštinu. Allah, dž.š., kaže: 'Reci: 'O robovi moji koji ste se prema sebi ogriješili, ne gubite nadu u Allahovu milost! Allah ce, zasigurno, sve grijehe oprostiti. On, doista, mnogo prašta i On je milostiv.'' Dakle, svi grijesi bit ce oprošteni tevbom, osim širka. Širk je jedini grijeh koji Allah, dž.š., nece oprostiti. Osobi koja radi velike grijehe i umre prije nego se pokaje, Allaha, dž.š., ce, možda, oprostiti, a možda ce ta osoba iskusiti kaznu pa nakon što je iskusi dozvolit ce mu se ulazak u Džennet. U Džehennemu nece vjecno ostati onaj ko izgovori šehadet, odnosno u cijem srcu ima imana koliko zrno gorušice.
Dr. Kardavi: Postoji nekoliko hadisa koji zabranjuju spuštanje odjece do zemlje. Neki od njih su opcenitog znacenja i govori o znacaju spuštanja odjece, a drugi taj problem vezuju za razloge spuštanja. Arapi su prije dolaska islama imali obicaj da spuštaju svoje ogrtace toliko da su se vukli po zemlji, s ciljem isticanja bogatstva. Onaj ko je bio siromašan oblacio bi košulju koja bi dosezala svega do koljena ili malo ispod, a bogati su oblacili ogrtace koji bi bili toliko dugi da su se vukli po zemlji. Muhammed, s.a.v.s., zabranio je oblaciti ogrtace na takav nacin jer se time želi samo pokazati moc i bogatstvo. Zbog razlicitih predaja hadisa islamski ucenjaci razlikuju se u stavovima o tom pitanju. Neki kažu da je spuštanje odjece zabranjeno bez obzira pod kojim uslovima se to cini, dok drugi smatraju da je to zabranjeno ako se na taj nacin želi istaci bogatstvo ili hvalisati medu ljudima. Ibn Omer bilježi hadis da je Ebu Bekr došao kod Poslanika i pitao ga o svom ogrtacu koji on ne zavraca pa se vuce po zemlji. Muhammed, s.a.v.s., mu je na to odgovorio: 'Zaista ti nisi od onih koji se ohole zbog bogatstva!' Dakle, ovaj hadis pojašnjava da postoji uslov da bi navedeno bilo zabranjeno, a to je da se to cini s ciljem hvalisanja. Ako nema toga, onda nema ni smetnje da se spusti odjeca. To je stav mnogih strucnjaka u hadisu, a i ja sam zagovornik tog stava.