Prije nekoliko godina u „Preporodu“ je predstavljeno djelovanje jedne evangelicke crkve iz Atlante, SAD, koja je svoje misionarstvo fokusirala na „najneevangeliziraniji“ narod na prostorima bivše Jugoslavije – Bošnjake muslimane. U tom prikazu oslonili smo se na knjigu njihovog pastora Johna Rowella „Magnify Your Vision for the Small Church“ u kojoj taj svecenik sa ushicenjem govori o uspjehu svojih misionara. Ta misionarska grupa iskoristila je agresiju na Bosnu i Hercegovinu i stradanje njenog stanovništva kao idealnu priliku za svoje djelovanje u izbjeglickim kampovima širom Hrvatske, umislivši sebi „Božiji poziv“ da evangeliziraju narod „koji se više od 450 godina odupire prihvatanju Isusa Krista i Evandelja!“
Spomenuti slucaj, koji je samo jedan u nizu, kao i trenutnu praksu velikog broja misionarskih skupina na globalnom nivou koje mahom dolaze iz Sjedinjenih Država i vecinom su evangelicke provenijencije, imajuci u vidu okolnosti i prilike koje takvi misionari koriste (u skoro svim slucajevima su to ratne situacije, ili su to, kao što je sada slucaj u Afganistanu i Iraku, djelovanja u muslimanskim društvima koja su netom izašla iz teških ratnih razaranja) opravdano možemo nazvati nehumanim, moralno dvolicnim, krajnje umišljenim i nastrano fanatickim duhovnim lešinarenjem.
„Barbara“ koja vec duže vremena djeluje kao misionar u muslimanskim zemljama je pozvana da na seminaru koji je organizovao Americki centar za svjetsku misiju (U. S. Center for World Mission) pojasni studentima evangelicima na koji nacin trebaju djelovati u svojim misijama: „Poslušajte njihovu pricu!“, „Nemojte raspravljati o Izraelu!“ – savjetuje misionar pod pseudonimom „Barbara“. „Islam je terorista!“ – tvrdi ta žena, „Muslimani su žrtve!“ Predavanje i nastup tog iskusnog misionara završeni su molitvom. „Mi žalimo za gubitkom života u Iraku“ – neko je iz ucionice dodao. Barbara na to odgovara: „Mi molimo da oružje za masovno uništenje, islam, bude uništeno. Gospodine! Proglašavamo da je tvoja krv dovoljna da oprostiš svakom muslimanu pojedinacno. To je dovoljno.“
Evangeliziranje muslimana zasnovano je na ubjedenju njegovih protagonista “da su muslimani, pogodeni materijalnim i duhovnim potrebama, mega-narod do kojeg nije dospijelo Evandelje, te ga moraju cuti prije eventualnog Kristovog povratka.” Podaci koje nudi Centar za izucavanje globalnog kršcanstva pri Gordon-Conwell bogoslovnom ucilištu u South Hamiltonu, Massachusetts, sugerišu da je broj misionara u islamskim zemljama gotovo udvostrucen izmedu 1982. i 2001. god. i da je prešao broj od 27 000. Svaki drugi misionar je Amerikanac, a svaki treci je evangelik.
Korijene izoblicenog gledanja na islam temeljito obraduje prof. dr. Adnan Silajdžic u svojoj knjizi „Islam u otkricu kršcanske Evrope“ koja je nedavno izašla iz štampe. Prikazujuci tokove kršcanskog susretanja sa islamom, posebice obradujuci autore koji su svim dostupnim apologetskim sredstvima „branili“ kršcanstvo od „najezde“ islama, dr. Silajdžic navodi: „...
Dr. Markovic u knjizi „Polemika ili dijalog s islamom?“ iznosi slijedece konstatacije poredeci stav Katolicke crkve sa stavovima evangelickih zajednica: „... Negativan stav evangelickih zajedinca, prema nekršcanskim religijama, a napose prema islamu i njegovoj civilizaciji, proizilazi, po Moubaracu (Youakim Moubarac), iz stavova dvojice utjecajnih evangelickih teologa, W. C. Smitha i H. Krämera. Posebno ce na mišljenje u evangelickom svijetu utjecati stav Krämera, koji i sam stoji pod utjecajem vlastitog iskustva s muslimanima u Indoneziji. No, na javno ce mišljenje još više utjecati jedan manje znacajni teolog i povjesnicar, Marius Baar, autor vrlo popularne studije «Das Abendland am Scheideweg». Ovaj autor zastupa neobicno ekstreman stav. I to posebice prema arapsko-islamskom svijetu, koji on radikalno odbija kao partnera za dijalog. U svojim negativnim gledanjima Baar ide tako daleko, da u arapsko-islamskom svijetu prepoznaje najvecega neprijatelja zapadne civilizacije. Iako spomenuti autor nije snažan autoritet na znastvenom podrucju, njegovo se mišljenje ne može zaobici, jer mu je spomenuto djelo doživjelo sedam izdanja, i to u periodu od 1979. do 1981. godine, što opet upucuje na odredeno zanimanje, a time i utjecaj na citateljstvo.
No, vratimo se evangelickim misionarima koji danas djeluju u muslimanskom svijetu. U njihovim kazivanjima primjetit cemo pomenute predrasude prema islamu u mutantnom obliku, tonove mržnje i, dakako, konstatacije koje vrijedaju.
Planovi evangelika na globalnom nivou veoma su ambiciozni. Luis Bush, evangelik argentinskog porijekla, napisao je 1989. godine, da 97 procenata neevangeliziranih ljudi živi u „prozoru“ izmedu 10. i 40. stepena sjeverno od ekvatora. Vecina populacije je, po njemu “porobljena” islamom, hinduizmom i budizmom, tj. satanom. “Iz svog centra u “prozoru 10/40” geografske širine islam energicno dospijeva u sve krajeve globusa, istom strategijom, mi moramo prodrijeti u njegovo središte sa oslobadajucom istinom Evandelja!“ – rijeci su tog evangelika.
Nestabilna politicka klima u užem podrucju spomenutog “prozora” – Bliskom Istoku, invazija Britanije i Sjedinjenih Država na Irak bez, kako se ispostavlja, opravdanih razloga, te jake spone koje vrh americke administracije, konkretno predsjednik George W. Bush, ima sa kršcanskim desnicarima, opravdavaju povecane sumnje muslimana kada su u pitanju dublje americke namjere. U prilog toj konstataciji idu i izjave predstavnika vodecih americkih evangelickih misionarskih organizacija koji u martu 2003.
Rastrojeni eticki principi djelovanja veoma cesta su pojava. Dakle, prostim jezikom kazano: prikrivanje identiteta i namjere djelovanja. Zašto biti iskren? Cilj je dostaviti Evandelje. O jednoj nezgodi koja govori o padu etickih principa evangelickih misionara što se desila na Columbia univerzitetu u Južnoj Karolini, SAD, pisao je prošle godine magazin „Mother Johnes“. „Da li je Isus ikada lagao?“- pita predavac. Njegov razred odgovara: „Ne!” “Medutim, da li je Isus podigao svoju ruku i kazao: ‚Kunem se da cu govoriti istinu, cijelu istinu i ništa drugo do istinu?’ Ponovno je dvadeset glasova u horu odgovorlio: “Ne!“ U razmatranjima koje planeri evangelickog misionarskog djelovanja nude postoje i sugestije da se pri djelovanju koristi kamuflaža, tj. da se svoja vjera prikrije ili da se misionar predstavi kao musliman, mistik ili pripadnik „nekog“ sufijskog reda, sve u svrhu kontekstualizacije – predstavljanja novih ideja u srodnom ili poznatom idiomu.
Snaga argumenta a ne lešinarenje!
Djelovanje takvih misionara u Bosni i Hercegovini danas je prisutno u formi razlicitih agencija i “humanitarnih” organizacija koje fokus svog rada usmjeravaju na segmente bošnjacke populacije sa najslabijim imunološkim faktorom na prihvatanje i implantiranje stranih ideoloških i religijskih svjetonazora. S ekonomske strane gledano, to su muhadžiri nastanjeni po kolektivnim smještajima u iznimno teškim uvjetima života te domicilno stanovništvo pogodeno neimaštinom. Posebno osjetljiva kategorija su mladi ljudi koji u nedostatku islamskog odgoja i obrazovanja bivaju potencijalno najlakše žrtve misionara, privuceni “besplatnim” kursevima engleskog jezika i racunara te raznim izletima, ekskurzijama i druženjima za koja se na kraju placa golem ceh. Ovom prilikom treba samo napomenuti da kao društvo snosimo veliku krivicu što smo dozvolili da naše muhadžire u izbjeglickim kampovima širom domovine “nadom” hrane ljudi koji muslimane “vole” ali islam, ocito je, mrze! Takva ljubav je nešto što Bošnjacima danas najmanje treba.