2. Propis (hukm) kurbana: Kurban je vadžib za svakog slobodnog, imucnog muslimana koji nije musafir na dan Kurban-bajrama (El-Hidaje fi šerh bidajetil-mubteda, 2/354)
Dokaz tome su Resulullahove, s.a.v.s, rijeci: ”Ko ima mogucnosti da zakolje kurban pa ga ne zakolje, neka se ne približava našoj musali (mjesto gdje se klanja bajram-namaz)“ (Subulus-selam, 4/178, hadis 1.265).
4. Vrijeme klanja kurbana: Prvi dan Bajrama, nakon bajram-namaza ili vremena potrebnog za obavljanje tog namaza, za one koji ga zbog valjanih razloga nisu klanjali. To je sunnet po hadisu Bera ibn Aziba: ”Prvo cime cemo poceti ovaj naš dan je klanjati bajram, potom se vratiti i zaklati (kurban), ko tako postupi postupio je po našem sunnetu, ko zakolje prije namaza to je samo meso za njegovu porodicu i u tome nema nicega od obreda kurbana.” (Nasbur-raje, 4/212)
Pored prvog dana Bajrama, kurban se može zaklati drugi i do pred zalazak sunca treceg dana Bajrama. Prenosi se od Omera, Alije i Ibn Abasa, r.a, da je Allahov Poslanik, s.a.v.s, rekao: ”Tri su dana klanja a prvi je najbolji.” (Nasbur-raje, 2/213).
Mekruh je obavljati klanje nocu prvog ili drugog dana Bajrama zbog mogucnosti greške koja može biti izazvane pomrcinom, kao i zbog siromaha koji, uglavnom, dolaze danju kao i zbog odstupanja od osnova, a to je - klanje danu.
Ako bi prošlo vrijeme klanja a kupljeni kurban ne bi bio zaklan, takav kurban daje se živ u sadaku jer se on, u obicajnom pravu (urfu) racuna kao i zavjetni kurban.
Ako se namijenjeni kurban izgubi ili bude ukraden pa se kupi drugi, a potom se pojavi prvi, najbolje je zaklati oba. Ako bismo zaklali prvi - dovoljno je, ili drugi - pod uvjetom da je isti ili bolji od prvog. (El-Fikhul-islami ve edilletuhu, 3/606).
6. Jedan kurban dovoljan je za jedno domacinstvo. Ibn Madže i Tirmizi bilježe od Ebu Ejuba: U vrijeme Resulullaha, s.a.v.s, covjek je klao jedan kurban za sebe i za svoje ukucane, pa su jeli i dijelili. Tako je bilo sve dok ljudi nisu postali onakvi kakvim ih danas vidiš.
8. Lijepo je (mendub ) u vezi s kurbanom slijedece:
a. cuvati (svezati) kurbana na nekoliko dana prije Bajrama zbog pripreme i ushicenja za tim ibadetom.
b. Obilježiti ga vješanjem necega oko vrata, poistovjecujuci ga time s hedjom (kurbanom za one koji obavljaju hadž).
c. Blago ga voditi do mjesta klanja i klanje izvršiti oštrim nožom.
d. Zaklati ga svojom rukom jer je to obred približavanje Allahu, dž.š, (kurbet) a takva djela je bolje uraditi licno sobom nego opunomociti drugog.
Resulullah, s.a.v.s, poklonio je Haremu 100 kurbana, 60 i nekoliko je zaklao svojom mubarek rukom a ostale je zaklao Alija, r.a. (Nejlul-evtar, 5/105)
e. Prisustvovati klanju kurbana, shodno rijecima Resulullaha, s.a.v.s, Fatimi, r.a: ”Idi do svog kurbana, budi uz njega. S prvim kapima kurbanske krvi brišu se svi tvoji grijesi. Reci: INNE SALATI VE NUSUKI VE MAHJAJE VE MEMATI LILLAHI RABBIL ALEMINE LA ŠERIKE LEHU VE BI ZALIKE UMIRTU VE ENE EVVELUL MUSLIMIN. (Namaz moj, i obredi moji, i život moj, i smrt moja doista su posveceni Allahu, Gospodaru svjetova, koji nema saucesnika; to mi je naredeno i ja sam prvi musliman, El-En’am, 162-163) Prisutni ashab upita: Allahov Poslanice, je li to samo za tebe i tvoju porodicu ili za sve muslimane? Za sve muslimane, rece. (Nasbur-raje, 4/219)
f. Prilikom klanja prouciti: BISMILLAHI, VALLAHU EKBER, ALLAHUMME HAZA MINKE VE LEKE, ALLAHUMME TEKABBEL MINNI KEMA TEKABBELTE MIN IBRAHIME HALILIKE. ( U ime Allaha, Allah je najveci, Gospodaru moj ovo je od mene Tebi, o Allahu, primi ga od mene onako kako si ga primio od tvoga prijatelja Ibrahima)
10. Kurban za drugog: ako je taj drugi živ nije dozvoljeno zaklati kurban za njega osim s njegovim odobrenjem. Dozvoljeno je zaklati kurban za umrlog i s tim se kurbanom postupa kao i sa kurbanom živog, to jest ostavlja se i dijeli. Ako je umrli oporucio i ostavio sredstva za kurban onda je obaveza cijelog ga podijeliti. (El-fikhul-islami ve edilletuhu, 3/635).
12. Nije dozvoljeno unajmljenoj osobi koja kolje kurban dati bilo koji dio tog kurbana. Nadoknadu za uloženi trud ce dobiti iz drugog imetka mimo kurbana. Alija, r.a, prenosi da je Resulullah, s.a.v.s, rekao: ”Nemoj davati mesaru ništa od kurbana. Mi cemo mu dati od nas.” (Mutefekun alejhi)
Molimo Allaha, dž.š, da ukabuli naš kurban i naša dobra djela. Amin.