POSJETITE KURAN.BA
 
 

allahova bozanstvenost

Abdussamed Bušatlić | Saff br/str. 36

Tevhid Uluhijje znaci priznavanje samo Allaha za Boga i cinjenje svih vrsta ibadeta samo Allahu dž.š. Uluhijjet takoder može znaciti i ibadet jer rijec ILLAH (Bog) oznacava Boga koji se obožava i kome se cini ibadet, te se zbog toga ovaj tevhid zove još i tevvhidul-ibadet.


Što se tice rijeci ibadet islamska ulema se razišla u pogledu njene definicije, iako je znacenje kod svih jedno. Ibadet je rekli smo ono šo Allah dž.š. najviše voli i sa cime je zadovoljan, i to je ono zbog cega je Allah stvorio stvorenja. Kaže Uzvišeni: “A džinne i ljude nisam stvorio ni zbog cega drugog osim da Mene obožavaju.’’ (Prijevod znacenja - Ez-Zarijat, 56.) Mi cemo spomenuti definiciju ibadeta od šejhul islama ibnul Tejmijje, jer je ona najsadržajnija. Kaže ibn Tejmijje: ’Ibadet zajednicko ime za sve što Allah dž.š. voli i sa cime je zadovoljan od rijeci i djela, bilo da su tajna ili javna.’’ Ovo je najpreciznija definicija ibadeta jer je kompletna vjera (din) sadržana u ibadetu. Sam ibadet adrži tri temeljne stvari, a to su ljubav, strah i nada. Ove tri osobine cine ibadet Allahu potpunim i onaj ko se veže samo za jedno od ovo troje, taj nije upotpunio ibadet i svoje robovanje Allahu dž.š. Obožavanje Allaha samo ljubavlju (mehabbet) je put sufija a obožavanje Allaha samo s nadom redža’ je put murdžija, a onaj ko obožava Allaha samo sa strahom taj slijedi put Haridžija. Zato da bi ibadet bio potpun, on mora sadržati i ljubav, i strah, i nadu.


Postoji više vrsta ibadeta. U ibadet ulazi namaz, zekat, post, hadž, sadaka, ispunjavanje emaneta, dobrocinstvo prema roditeljima, ispunjavanje ugovora, naredivanje dobra, a zabranjivanje zla, džihad, dova, zikr, zavjet, traženje pomoci i utocišta itd. Obaveza je da se svi ovi ibadeti cine samo Allahu dž.š. i onaj ko bilo koji od ibadeta uputi nekom drugom kao što je npr. upucivanje dove nekom drugom mimo Allahu, prinošenje žrtve, traženje pomoci od mrtvih ili odsutnih, ili živih u onome u cemu ne može pomoci niko osim Allah, ucnio je najveci grijeh ŠIRK koji Allah ne oprašta osim iskrenim pokajanjem. Kaže Uzvišeni: ’Allah nece oprostiti da Njemu druge smatraju ravnim’’ (Prijevod znacenja - En-Nisa, 116.) Zato svaki musliman vjeruje da je Allah jedini istinski Bog i Stvoritelj svega postojeceg. i vjeruje da On nema ortaka, i da Njemu nije ništa slicno, i da niko osim Allaha ne zaslužuje da bude obožavan. Ovo vjerovanje zasniva se na jasnim tradicionalnim i razumskim dokazima, a prije svega na uputi od Allaha dž.š. jer koga Allah uputi, on je od upucenih, a koga Allah u zabludi ostavi, on je od zalutalih. što se tice tradicionalnih dokaza oni se mogu sažeti u slijedecem.

1. Svjedocenje Allaha dž.š. i svjedocenje meleka i ucenih ljudi da je Allah Jedini Istinski Bog. Kaže Uzvišeni: ’’Allah svjedoci da nema drugog boga osim Njega, a i meleki i uceni, i da on postupa pravedno. Nema boga osim Njega, Silnog i Mudrog!’’ (Prijevbod znacenja - Ali Imran, 18.)


2. Obavijest Allaha dž.š. o njegovom Uluhijjetu (božanstvenosti) u mnogim Kur’anskim ajetima kao što su: Alah je, nema boga osim Njega - živi i Vjecni! Ne obuzima Ga ni drijemež, ni san! (Prijevod znacenja – Bekare, 255.) ’A vaš Bog - jedan je Bog! Nema boga osim Njega - Milostivog Samilosnog! (Prijevod znacenja – Bekare, 163.) Rekao je Uzvišeni Allah Musa a.s. :’’Ja sam uistinu Allah nema boga osim, Mene pa me obožavaj.’’ (Prijevod znacenja – Taha, 14.) Rekao je takode Svom posljednjem poslaniku Muhammedu a.s. :’’Znaj da nema drugog istinskog boga osim Allaha.” (Prijevod znacenja – Muhammed, 19.)

3. Obavijest Allahovih poslanika i njihov poziv njihovim narodima da priznaju samo Allaha kao Boga i da samo Njega obožavaju i ibadet Mu cine. Nuh a.s. se obrati ovim rijecima: “O narode moj”, govorio je on, “Allahu se klanjajte vi drgog boga osim Njega nemate.” (Prijevod znacenja – A’raf, 59.) A takoder i Hud, Salih, Ibrahim, Musa, Isa a.s. nijedan od njih nije došao a da nije rekao narodu svome: “O narode moj, Allahu se klanjajte, vi drugog boga osim Njega nemate.’’ Musa a.s. je rekao Izraelcanima:’’Zar da vam pored Allaha tražim drugog boga, a On vas je iznad ostalog svijeta uzdigao.’’ Isa a.s. je rekao svome narodu:’’Allah je doista i moj i vaš Gospodar pa se njemu klanjajte, to je pravi put.’’ (Prijevod znacenja – Ali Imran, 52.) Muhammed a.s. je na sjedenju poslije namaza ucio:’’Svjedocim da nema drugog istinskog boga osim Allaha jedinog koji nema sudruga.’’


RAZUMSKI DOKAZI


1. Neosporni Allahov Rububijjet (Gospodaarstvo) obavezuje i zahtijeva potvrdu Allahovog Uluhijjeta (Božanstvenosti) jer Gospodaar koji oživljava, usmrcuje, daje, uskracuje, donosi korist i otklanja štetu, zaslužuje da bude obožavan od strane Njegovih stvorenja i Njegova svojstva savršenstva obavezuju na pokornost, ljubav i velicanje samo Njega, težnju za Njim i strah samo od Njega.

2. Kada znamo da je svako stvorenje podredeno Allahu dž.š. tj. da njegovo stvaranje, i opskrba, njegov život, i njegova sudbina zavisi od Allaha dž.š., kako onda može razuman covjek obožavati nešto drugo mimo Allaha. I kada znamo da otpada svaka mogucnost da neko od stvorenja posjeduje svojstvo stvaranja, onda je jasno da samo istinski Bog zaslužuje da bude obožavan, a to je Allah dž.š. i da je obožavanje bilo koga drugog mimo Allaha nasilje prema samom sebi i degradacija covjeka kao licnosti. i kako onda, poštovani citaoce, razuman covjek može pojmiti to da danas u 20-om stoljecu koji je u znaku velikog trijumfa nauke i naucnih otkrica, a samim tim i trijumfa razuma, i u vremenu kada je covjecanstvo zakoracilo u 21. stoljece postoje ljudi, ili bolje reci narodi, koji obožavaju kravu, kao što je slucaj sa Hindusima u Indiji. cak šta više poznato je da je njihov voda i otac “moderne” Indije, Mahatma Gandi, bio obožavalac krave. I šta reci za skupine ljudi cija spoznaja i vjerovanje nisu ni cent odmakli od vjerovanja i svatanja idolopoklonika predislamskog doba, onih koji su pravili kipove od drveta i kamena, kao što to danas rade budisti i kršcani, a zatim se tom kipu klanjaju i upucuju mu molitve tražeci od njega pomoc i srecu u životu. Zatim, šta reci o zabludi kršcana koji su ucinili širk Allahu dž.š. i koji su ucinili veliko nasilje i nepravdu Allahovom robu i poslaniku Isa a.s. tako da ga jedni smatraju bogom. Drugi opet drže da je on božiji sin a treci da je duh sveti. A Allah dž.š. u Kur’anu o njemu veli:’’Isaov slucaj je u Allaha isti kao i slucaj Ademov od zemlje ga je stvorio, a zatim rekao: “Budi i on bi’’ (Prijevod znacenja – Ali Imran, 59.) “Mesih, sin Merjemin samo je poslanik i prije njega su dolazili i odlazili poislanici, a majka njegova je uvijek istinu govorila i oboje su hranu jeli. Pogledaj kako mi iznosimo jasne dokaze i pogledaj zatim njih kako se odmecu.’’ (Prijevod znacenja – Maide, 75.)


VEZA IZMEÐU TEVHIDA RUBUBIJJE i TEVHIDA ULUHIJJE


1. Što se tice odnosa izmedu ove dvije vrste tevhida treba istaci da tevhid Rububijje obavezuje na tevhid Uluhijje, što znaci da potvrda Rububijjeta (Gospodarstva) zahtijeva potvrdu Uluhijjeta (Božanstvenosti), jer onaj ko zna da je Allah Gospodar (Rabb) Stvoritelj i Onaj koji sve odreduje obveza mu je da obožava samo Njega Jedinog, ne pripisujuci mu druga ni u cemu. S druge strane tevhid Rububijje sam po sebi ulazi u tevhid Uluhijje, jer onaj ko obožava samo Allaha i samo Njemu ibadet cini, mora vjerovati da je Allah Gospodar i Stvoritelj svega. Kao što je rekao Ibrahim a.s.: “A da li ste razmišljali,” upita on, ”da su oni kojima se klanjate vi i kojima su se klanjali davni preci vaši, doista neprijatelji moji? Ali to nije gospodar svjetova koji me je stvorio i na pravi put uputio i koji me hrani i poji, i koji me, kada se razbolim, lijeci, i koji ce mi život oduzeti, i koji ce me poslije oživjeti, i koji ce mi, nadam se, pogreške moje na Sudnjem danu oprostiti!’’ (Prijevod znacenja – Šua’ra, 75.-82.) Tevhid u koji su pozivali svi Allhovi poslanici jeste upravo tevhid Uluhijje, jer potvrda samo tevhida Rububijje tj. da je Allah Jedini Gospodar, nije dovoljna da bi neko bio musliman, jer je to potvrdio i sam iblis: ’’Rece: Gospodaru, zato što si me u zabludi ostavio.’’ (Prijevod znacenja – Hidžr, 39.) Potvrdili su ovaj tevhid i mušrci kojima je poslat Muhammed a.s., kako to Kur’an potvrduje u mnogim ajetima, kao što je “ako ih upitaš ko ih je stvorio, reci ce Allah.’’ (Prijevod znacenja – Zuhruf, 87.) Zato onaj ko potvrduje samo tevvhid Rububijje ne postaje musliman dok ne potvrdi i tevhid Uluhijje i dok ne bude obožavao samo Allaha dž.š. onako kako je Allah naredio. Ovo je objašnjenje ništavnosti i neispravnosti mišljenja sljedbenika ilmul-kelama i sufija koji tvrde da tevhid koji se traži od ljudi jeste potvrda da je Allah Stvoritelj i da Njemu pripada odredba. i onaj ko to potvrdi kod njih, postaje musliman. Kaže šejhul slam ibn Tejmijje: ’’Vecina Mutekellimina (sljedbenika ibnul-kelama ili skolastike) potvrduju u svojim i studijama tevhid i dijele ga na tri vrste. Tako oni kažu: ’’On, Allah, Jedan je u Svom bicu i nema druga, On je Jedan Svojim svojstvima i nema slicnog, On je Jedan u djelima i nema ortaka.’’ Medutim, najpoznatiji tevhid od njih jeste ovaj treci, a to je tevhid djela što znaci da je Allah jedini stvoritelj. Oni misle da je ovo tevhid koji se traži od ljudi i da je to znacenje rijeci LA ILLAHE ILALLAH - nema boga sem Allaha i cak šta više, oni Uluhijjet tumace kao moc stvaranja, a poznato je da se mušrici nisu razilazili sa Poslanikom oko ovog tevhida, nego su potvrdivali da je Allah Stvoritelj svega, da odredba pripada Allahu, ali su i pored toga ostali mušrici (idolopoklonici). Dokaz za našu tvrdnju su rijeci Allaha dž.š.: ’’Mi smo svakom narodu poslanika poslali Allahu se klanjajte a kumira se klonite’’ (Prijevod znacenja – Nahl, 36.) Dakle, poslanici nisu svojim narodima govorili podvrdite da je Allah Jedini Stvoritelj, jer oni su to tvrdili, vec su im govorili :’’Obožavajte samo Allaha, a kumira se klonite.’’

I ako bismo slijedili mišljenje Mutekellimina i sufija, onda onima koji obožavaju kravu, sunce, zvijezde, Isaa i druga izmišljena božanstva, ne bismo mogli kazati da cine širk, posebno ako kažu da oni to cine samo da bi ih približili Allahu dž.š. i da oni nevjeruju da zvijezde, ili neka druga božanstva, stvaraju i odreduju sudbinu. Ovo isto kažu danas oni koji cine ibadet kaburovima obilazeci oko njih, i tražeci od mrtvih da se zauzimaju za njih i onda kažu ovo nije širk jer mi ne vjerujemo da mrtvi stvaraju i bilo šta odreduju, nego su oni samo posrednici izmedu nas i Allaha. Allahu dž.š. se utjecemo od skretanja sa ispravne staze, od pogrešnog razumijevanja i nespravnog vjerovanja. Nastavice se, Inšaallah.