Godina 1878., godina austrougarskog ulaska u Bosnu i Hercegovinu,dovela je do pometnje medu Bošnjacima i za kratko vrijeme izazvala je potpuni prekid kulturno-obrazovne aktivnosti koja se pocela javljati u listovima na bosanskom jeziku štampanim bosancicom.
U književnosti ovog perioda, perioda preporoda, posebno je prisutna ideja bosanstva, težnja razlucivanja od Osmanlija, što je donekle i razumljivo, s obzirom na ogorcenje Bošnjaka izazvanog ulaskom austrijske vojske, raširenost ideje o izdaji i prodaji Bosne od strane Turske, dok je na drugoj strani, uveliko prisutna ideja bratstva sa susjedima nemuslimanima (cija ce opravdanost ili neopravdanost uskoro biti otkrivena). Ova tzv. austrijska tema, bit ce cesto korištena u bosanskohercegovackoj književnosti i nakon austrougarskog perioda: pitanje nasilnog kršcanskog ulaženja u tkivo kulture sazdane na Islamu, raspadanje Osmanskog carstva, pitanje opravdanosti ili neopravdanosti otpora ulasku austrijske vojske u BiH pitanje: prihvatiti ili odbiti zapadni pogled na svijet? Takvo videnje svijeta u neke krugove društva ulazi i prije dolaska Austro-Ugarske, i to preko turskih "modernista" oduševljenih evropskom kulturom (o cemu piše A.H. Bjelevac u "Minki" i "Meliki").
Što se tice poetike ovog perioda, bavit ce se razlicitim temama. Mnogi ce pjesnici prevoditi djela orijentalnih pjesnika i pisati pod njihovim uticajem. Tako ce pjesnik i preporoditelj Safvet-beg Bašagic, pocevši sa hedonistickom poezijom, preko rodoljubivih, doci u okrilje misticnih pjesama kakve su pjevali pjesnici na orijentalnim jezicima.
"O vjecno slovo, Bog je tebe rek'o
Pjesmu “Kurban-bajramski kandilj“ postavlja kao svojevrstan razgovor pjesnika i životinje koja treba biti žrtvovana svome Stvoritelju. Pjesnik se pita o njegovim osjecajima koji mu oci rose suzama, pa kaže:"crveni jezik nijemo mu zbori :
životvorna ljubav Vjecitoga Boga!
I ja Mu dobrotu munadžatom hvalim,
Konacno, kao rezultat njegova stalnog hoda od bohemizma do pokajanja, molbe za milost, tu je i njegova prekrasna i, doima se, iskrena pjesma Teubei-nesuh:
I Tvoga Kur'ana, Tvoje vjecne rijeci,
I bolesnu mi dušu izlijeci
Pjesnik Osman Ðikic, inace pjesnik i kulturni djelatnik srpske orijentacije, tako ce, izmedu ostalih, napisati poznatu ilahiju kojom slavi velicinu Boga: "Velik Ti si Bože Silni...", poznatu našem podneblju kao jedna od, moglo bi se reci, antoloških izvodenih ilahija.
Abdurazzak Hifzi Bjelevac, autor poznatih romana "Minke" i "Melike", jedan je od zapadno orijentiranih pisaca koji u svojim djelima ocrtava tragediju pojedinca i društva u periodu nakon okupacije. Njegova su djela slika života pojedinaca, slika života potpunog napuštanja Islama kao sistema življenja, slika života u kojemu se sukobljavaju dva potpuno oprecna stava prema svijetu: istocni i zapadni. To je život u kojem Islam postaje samo blijeda slika tradicije, nedovoljno jake da ima ikakva uticaja na njegovo djelo. Život njegovih junaka djeluje kao drvo ciju je srž izjela crvotocina; drvo koje i najmanji lahor može da skrši. Ali, i pored svega, oni osjecaju tanahne spone s Islamom. Tako u romanu “Pod drugim suncem” Muris-beg, njegov junak, osjeca strah zbog odgovornosti pred Stvoriteljem na Sudnjem danu, doduše ne zbog svojih razvratnih djela, vec zbog nepravde ucinjene dvjema ženama u svom životu, a u jednom drugom djelu, glavni lik, Hamid-beg, na sebi osjeca tanke konce ahlaka izraslog iz vjere njegovih predaka, ali su oni isuviše slabi da ga obuzdaju, a iskušenje isuviše jako da mu se odupre. To su jasne slike bolesna života koji djeluje kao nekakva vještacka izraslina puna varki, laži, razocarenja. Zar iko može biti ravnodušan nad sudbinom nesretne Minke?
Izmedu ostalog, Mulabdic svojim djelom kritikuje razuzdanost, lijenost omladine koja kao da od života nema ništa drugo osim plandovanja i mejhane. Ahmet, nesumnjivo pozitivan lik, rekli bismo da ima islamskog ahlaka. Za njega kaže: "Ali on nije ni nalik na današnju mladariju. Hodao je po mahalama, al' vazda skroman i stidan kao djevojka; nikad rijeci, nikad one razuzdanosti kao u druge momcadi."
I još se jednom postavlja pitanje opravdanosti otpora tudinskoj vojsci. S tim u vezi posebno su interesantna Ahmetova razmišljanja u momentima vlastitog kolebanja. Kada ga brat i majka zovu da odustane, on im odgovara: "Nismo se zajedno izrodili, pa necemo ni pomrijet. Meni je prece ici s ovom bracom za din naš." Pored osjecaja stida zbog eventualnog dezertiranja, on misli o bijegu tjera od sebe i razmišljanjem: "Ta svaki je Turcin dužan ustat proti dušmanu...ta koliko je puta cuo od cestitog svog hodže, kog doduše nije bilo u boju, ali... za din i dom svoj ginut, to je dužan svaki Turcin..."