POSJETITE KURAN.BA
 
 

znanje predhodi svakom djelu

Abdussamed Bušatlić | Saff br/str. 35

Islamska akida je stvar zbog koje je Allah dž.š. slao poslanike i zbog koje je spustio knjige (Tevrat, Zebur, Indžil, Kur'an) i s kojom je Allah dž.š. zadužio i obavezao i ljude i džine. Kaže Uzvišeni: "A džine i ljude nisam stvorio ni zbog cega drugog nego da Mene obožavaju. Ja ne tražim od njih opskrbu niti da Me hrane, opskrbu daje jedino Allah, Mocni i Jaki."


Svi poslanici su došli sa pozivom u ovu akidu i sve knjige koje je Allah objavio, objavljene su da objasne ljudima ovu akidu (tj. vjeru Islam), kao i da objasne sve ono što proturjeci ovoj vjeri i što izvodi iz nje.Kaže Allah dž.š.: "Mi smo svakom narodu poslanika poslali, "Allahu se klanjajte, a kumira se klonite.”Akida je najvažnija stvar u životu covjeka i na njoj se temelji sreca na ovom i na buducem svijetu. Kaže Uzvišeni: "Onaj ko ne vjeruje u šejtana, a vjeruje u Allaha, uhvatio se za najcvršcu vezu koja se nece prekinuti.” (Prijevod znacenja - Bekare, 256.) A to znaci da onaj kome izmakne ova akida i ko se ne uhvati za ovo cvrsto "Allahovo uže", taj je upropastio sebe i na jednom i na drugom svijetu.


Akida je u stvari ono što covjek prihvata i potvrduje i u šta vjeruje. Pa ako se ta akida slaže sa onim sa cime je Allah dž.š. poslao poslanike i objavio Knjige, to je ispravna akida (ispravno vjerovanje) sa kojim se postiže spas od Allahove kazne i sreca na dunjaluku i Ahiretu. Ako je ta akida u suprotnosti sa onim sa cime su došli poslanici i zbog cega su objavljene knjige, ta akida zahtijeva kaznu od Allaha i propast na dunjaluku i na Ahiretu.

Sa ispravnom akidom se primaju dobra djela i bice od koristi onome ko ih je cinio. Kaže Uzvišeni: "Onome ko cini dobro, bio muškarac ili žena, a vjernik je, Mi cemo dati da proživi lijep život, i doista cemo ih nagraditi boljom nagradom nego što su zaslužili.” (Prijevod znacenja - En-Nahl, 97.) U suprotnom, sa neispravnom akidom se poništavaju dobra djela i nece biti ni od kakve koristi onom ko ih bude radio: "A tebi i onima prije tebe objavljeno je: "Ako budeš druge Allahu ravnim smatrao, tvoja djela ce sigurno propasti, a ti ceš izgubljen biti.” (Prijevod znacenja - Zumer, 65.)


Zbog svega ovoga obaveza je na svakom muslimanu i muslimanki da upoznaju islamsku akidu i da se cvrsto drže puta i pravca koji oznacava islamsku akidu i da upoznaju sve što je u suprotnosti sa njom od velikog i malog širka. Uzvišeni je objavio: "Znaj da nema drugog istinskog božanstva osim Allaha, zato traži oprosta za svoje grijehe.” (Prijevod znacenja - Muhammed, 19.)

Imam Buhari r.a. u svom Sahihu je napisao cijelo poglavlje pod naslovom "Znanje prije rijeci i djela", pozivajuci se na ovaj kur'anski ajet iz sure Muhammed, a hafiz Ibn Hadžer navodi rijeci Ibn Mumina, koji je komentarišuci ove Buharijine rijeci rekao: "Buharija je sa ovim želio reci da je znanje uslov za ispravnost rijeci i djela i ona se ne mogu uzimati u obzir bez znanja, jer znanje predhodi svakom djelu.”


TEMELJI ISLAMSKE AKIDE


Islamska akida temelji se na:

1. Vjerovanju u Allaha dž.š.;


2. Vjerovanju u meleke;

3. Vjerovanju u Knjige;


4. Vjerovanju u poslanike;

5. Vjerovanju u Sudnji dan;


6. Vjerovanju u odredbu dobra i zla.

VJEROVANJE U ALLAHA dž.š.


Vjerovanje u Allaha dž.š. je temelj akide i njen osnov.

A to znaci potpuno i iskreno vjerovanje da je Allah dž.š. Gospodar i Vladar svega postojeceg i da je On jedini Stvoritelj i da On upravlja cijelim svemirom i da je On Onaj Koji jedino zaslužuje da bude obožavan i da Mu se ibadet cini i da je svako drugo božanstvo kome se ljudi klanjaju lažno i ništavno kao što je lažan i ništavan ibadet koji se cini tim božanstvima.


Kaže Uzvišeni: "To je zato što je Allah istina, a oni kojima se oni pored Allaha klanjaju su laž, Allah je Uzvišen i Velik.” (Prijevod znacenja - Hadždž, 62.)

I da je On opisan svojstvima savršenstva i potpunosti i cist je od svakog nedostatka i manjkavosti.


I to je istinski Tewhid (Jednoca) koji se dijeli na tri vrste: Tewhid Rububijje, Tewhid Uluhijje, Tewhid Esmai-ves-sifat.

TEWHID RUBUBIJJE


Što se tice Tewhida Rububijje - (rijec Rububije dolazi od rijeci Rabb, to znaci potvrdu da je Allah dž.š. Gospodar) jedini Stvoritelj svijeta, i da On svime upravlja, da On oživljava, usmrcuje i daje opskrbu.

Ova vrsta potvrde ukorijenjena je duboko u ljudskoj prirodi i nema ni jednog covjeka a da njegova fitra (priroda) ne potvrduje ovaj tewhid.


Kaže Uzvišeni: "Ako ih upitaš ko ih je stvorio, reci ce Allah." (Prijevod znacenja - Zuhruf, 87.)

"Ako ih upitaš ko je stvorio nebesa i Zemlju, reci ce: “Stvorio ih je Silni i Sveznajuci.” (Prijevod znacenja, Zurhuf, 9.)


"Reci: "Ko je Gospodar sedam nebesa i Gospodar Arša velicanstvenog?" Allah - odgovorice, a ti reci: "Pa zašto Ga se onda ne bojite?.” (Prijevod znacenja Mu'minun, 86)

Poznato je inace da ni jedno stvorenje ne negira Tewhid Rububijje, tj. ne negira postojanje Gospodara svega postojeceg. Uzrok negiranja Stvoritelja nije ništa drugo do prezrena oholost kako nam to Kur'an objašnjava na primjeru faraona koji je govorio: "Ja ne znam da vi imate drugog boga osim mene.” (Prijevod znacenja - Kasas, 38.)


Nakon toga Musa a.s. mu se obratio ovim rijecima: "Ti znaš da ovo nije dao niko drugi nego Gospodar nebesa i Zemlje kao ocigledna znamenja.” (Prijevod znacenja - Isra, 102.)

"I oni ih nepravedni i oholi, porekoše, ali su u sebi vjerovali da su istinita, pa pogledaj kako su skoncali smutljivci.” (Prijevod znacenja - En-Neml 14)


Dakle, oni za svoje poricanje i negiranje Allaha nisu imali nikakav dokaz, vec je oholost ta koja ih je nagnala da poreknu ono što njihove duše i njihova priroda (narav) potvrduju. Zato govore: "Postoji samo život naš zemaljski, živimo i umiremo, jedino nas vrijeme uništi", - govore oni. A oni o tome baš ništa ne znaju, oni samo nagadaju.” (Prijevod znacenja - Gašia 24)

Njihova negacija se ne zasniva na znanju niti na zdravoj pameti i cistoj fitri (prirodi).


A ovaj kosmos i harmonija koja vlada u njemu i sva stvorenja su jasan i ocit dokaz jednoce Allaha dž.š. i Njegovog Rububijjeta (Gospodarstva), jer stvorenja moraju imati svoga Stvoritelja i svaka pojava Onoga Koji ju je dao.

Kaže Uzvišeni: "Jesu li oni bez icega stvoreni ili su oni sami sebe stvorili. I jesu li oni nebesa i Zemlju stvorili.” (Prijevod znacenja - Tur, 35.-36.)


Neki od njih kažu da su sva stvorenja nastala putem slucajnosti. To znaci da je spajanjem cestica i dijelova odredenih stvari putem slucajnosti došlo do pojave života bez Stvoritelja, reda i mudrosti.

Ovu njihovu tvrdnju takode negira razum i odbacuje ljudska priroda.


Mi cemo u sklopu govora o Tewhidu Rububijje (o postojanju i jednoci Stvoritelja) spomenuti mudre odgovore cetvorice imama na pitanje o dokazima postojanja Allaha dž.š. Imam Ibn Kesir spominje da je Harun Rešid došao Imamu Maliku i pitao ga: "O Ebu Abdullah, šta je dokaz postojanja Allaha i Njegove jednoce?" Imam Malik je odgovorio: "Cudim ti se Harune, zar razlicitost zvukova i gasova i mnoštvo oblika i stvorenja ne svjedoce o postojanju Gospodara svjetova?".

Neki su ljudi postavili slicno pitanje Ebu Hanifi, na što im je on odgovorio: "Vidio sam veliku ladu kako sijece valove Tigrisa bez kormilara, natovarena teškim teretom. Nakon izvjesnog vremena lada se sama zaustavila na obali, a sve stvari su se iskrcale na obalu bez icije pomoci. "To je ludost." - rekli su oni koji su ga pitali. A on je onda rekao: "Nebesa bez stubova, zvijezde i sazvježda, Zemlja i sva stvorenja na njoj, zar nije veca ludost da je sve to nastalo bez Stvoritelja.”


Na isto pitanje imam Ahmed ibn Hambel je odgovorio tako što je uzeo jaje i rekao: "Vidite ovo jaje. Što se tice njegove vanjštinje, to je srebro, a što se tice njegove unutrašnjosti, to je žuto zlato, a kada se ono naleže, iz njega izide životinja koja cuje i vidi, zar to nije dokaz o postojanju Onoga Koji sve cuje i vidi i Koji sve zna?"

Imam Šafi je na ovo pitanje odgovorio rijecima: "Vidite list djeteline, kada ga pojede crv, iz njega izide svila. Ako ga pojede gazela, iz nje izide misk, a ako taj list pojede pcela, iz nje izide med - zar to nije dokaz o postojanju Svemocnog Stvoritelja Allaha dž.š.


(Nastavice se)

Pripremljeno po knjizi: "Upucivanje ka ispravnoj akidi i odgovor sljedbenicima širka i nevjerstva"od dr. Saliha ibn Fevzana