muslimani u kini

Adisa Pusina | Saff br/str. 40

MILIONSKA MANJINA


Kina izgledala kao ogromna i misteriozna zemlja koja je, kad se uporedi sa ostalim nacijama Zapadu, bila interesantna samo radi jedne cinjenice, a to je da se tamo uzgaja caj


Zemlja koja se pruža od pacifickog ruba do srca Azije. Posjeduje jedno od sedam svjetskih cuda Kineski zid, ali Kina posjeduje i jedno blago koje je skrivala bolje od icega, a to je 90 miliona muslimana sa njihovom jedinstvenom historijom. Medu populacijom od 1,2 milijarde stanovnika razlicitih naroda spada i muslimanska manjina koja je historijski bila "odgovorna" za mnoga civilizacijska dostignuca kojim je Kina postala ono što je danas.


MEZAR ASHABA U KINI


Muslimani su manjina koja je pokazala veliku snagu suocavanja sa nevoljama koje su ih pogadale iz dana u dan, u okrutnom režimu koji kontroliše sve tokove života u Kini, ukljucujuci i slobodu prakticiranja vjere. Režim koji je svo vrijeme demonstrirao silu prijeteci da nece prezati ni od cega kako bi zabranio bilo koju ideju koja nije u skladu sa njegovom ideologijom. Medutim, muslimani Kine pokazali su veliku dosjetljivost kako bi opstali i ocuvali svoju vjeru u okolini punoj mržnje i tlacenja. Rezultat toga je da islam u Kini i danas nastavlja da jaca i raste. Prvo poglavlje knjige o historiji muslimana Kine pocelo je 651. godine. Prema kineskim historijskim podacima, ovo je bila godina u kojoj je islamska vlada Medine, tokom hilafeta Osmana r.a., poslala izaslanike i predstavnike da se susretnu sa kineskim vladarem u glavnom gradu Zian. Jedan od izaslanika bio je Sad bin Ebi Vekas, Poslanikov, s.a.v.s., rodak, koji je ukopan u Quang Zu, gradu u kojem se njegov mezar još uvijek nalazi. Historija pokazuje da su izmedu 7. i 13. vijeka islamsko i kinesko carstvo bile najnaprednije trgovacke nacije u svijetu. Mada prvi podaci o kineskom kontaku sa muslimanima spominju 651. godinu, pretpostavlja se da su se još ranije muslimanski, arapski ili perzijski trgovci, koji su putovali kopnom, nastanili pored poznatog "puta svile" u sjeverozapadnom dijelu Kine. Spori proces islamizacije Kine poceo je putem trgovackog kontakta koji se svakodnevno odvijao, a i putem sklapanja brakova izmedu trgovacke zajednice muslimana i lokalnog stanovništva. Godine 629. prva džamija, van Arabije, sagradena je u Queng Zu pod nazivom "Qven Ta Si" koja je do dan - danas sacuvana.

PRVE PODJELE TEK U 18. STOLJECU


Od 7. do 17. vijeka nije bilo podjele muslimana na sekte. Vecina muslimana Kine sebe je nazivala "kadim" što znaci sljedbenici tradicionalnog nacina ispoljavljanja Islama. Devedest devet odsto muslimana bili su sunije, sa jakim perzijskim akademskim uticajem. Vecina muslimana Kine slijedi Ebu Hanifin i malikijski mezheb, ali su zastupljeni i sljedbenici šafijskog mezheba. Formiranje razlicitih islamskih sekti zapocelo je u 18. vijeku i imalo je veliki uticaj na muslimansku zajednicu u Kini. Kao i ostatak islamskog svijeta krajem, 19. vijeka, kineska muslimanska zajednica bila je u stanju opce žudnje za reformom. Obican musliman težio je za velikom promjenom i ova promjena došla je u obliku islamskih pokreta preporoda, koji su se poceli javljati, a svoju inspiraciju dobili su iz mjesta rodenja Islama, Arapskog poluostrva. Glavni cilj bio im je da ohrabre ljude da prepoznaju i odbiju neislamske obicaje, koji su se uvukli u Islam i da umjesto toga, svoje živote usmjere prema ucenjima Kur'ana i sunneta posljednjeg Božijeg Poslanika, s.a.v.s. Ljudska žed za reformom ucinila je to popularnim i kao rezutat mnogi poznati imami ujedinili su se u ovom nastojanju. Medutim životni standard muslimana oslabio je nakon što su komunisti preuzeli vlast 1949.

poznati KINESKI
MUSLIMANI


Prisutnost Islama dala je jednog od velikih moreplovaca Kine, admirala Muhammed Zeng Ho, porijeklom iz stare muslimanske porodice Ma u provinciji Yunnian. Vladar Ming dinastije promijenio je njegovo prezime Ma u Zeng. Admiral Zeng Ho predvodio je flotu od nekoliko stotina brodova i putovao je mnogo po zapadnim morima. Njegova flota posjetila je preko trideset razlicitih zemalja u Aziji i Africi. Dosegla je jugoistocnu Aziju i obalu istocne Afrike 150 godina prije otkrica takozvanog Kolumbovog "Novog kontinenta". Gdje god je njegova flota dospjela, promovirala bi dobronamjernost, prijateljstvo i internacionalnu trgovinu sa lokalnim stanovništvom. Iako je njegova flota bila pracena velikim brojem vojnika, on nije nikada terorizirao lokalno stanovništvo niti je kolonizirao njihovu zemlju. Ovo služi kao jak kontrast onom što su kasnije evropske snage uradile domacem stanovništvu i njihovim zemljama. Tokom njegovog posljednjeg putovanja, admiral je predvodio flotu i doputovao je na Arapsko poluostrvo, u svetu islamsku zemlju, gdje je obavio hadž. U srednjem vijeku ucenjaci islamskog svijeta posjedovali su veoma bogato znanje iz matematike, algebre i trigonometrije. Nakon što su muslimanski ucenjaci ovo predstavili u Kini, znatno su doprinijeli izucavanju astronomije. Tokom dinastije Yang muslimanski opservatorij uspostavljen je, rame uz rame, sa kineskim opservatorijem. Poznati islamski astronom po imenu Džemaludin bio je zadužen za muslimanski opservatorij. Napravio je sedam razlicitih astronomskih instrumenata u bronzi i ovi instrumenti se još uvijek cuvaju u Kini. Takoder preveo je i arapske nazive zvijezda na kineski jezik. Drugi poznati muslimanski astronomi zabilježeni u Yang historiji bili su Abdullah i El-Mesali koji su pomogli da se reguliše i sredi kalendar koji se koristio u Kini kako bi smanjili razliku izmedu suncevih i mjesecevih godina.