Dr. Kardavi: Bismillahir-rahmanir-rahim. Zahvala pripada samo Allahu, dž.š., i neka je salavat i selam na posljednjeg poslanika, našeg uzora i velikana, Muhammeda, s.a.v.s., te na njegovu porodicu, ashabe i sve one koji slijede njegov put do Sudnjega dana. Prije nego što odgovorim na tvoje pitanje, želio bih da spomenem herojsku borbu naše brace u Iraku i da im dam podršku u odbrani od nemoralnog, necivilizovanog, nastranog, zlocinackog terorisanja koje nad njima sprovode okupatorske jedinice. Naša braca, koja su bez ikakvih argumenata zatvorena u logore, podvrgnuta su strahovitim torturama koje su daleko od bilo kakvih humanistickih nacela i predstavljaju postupke perverznog zlocinackog uma koji svoj bijes iskaljuje na nedužnima, ovo posebno dobija na težini kada znamo da to nisu pojedinacni slucajevi, nego postoji veliki broj onih koji su prošli kroz mucenja, kako muškaraca, tako i žena, samo što žene, zbog stida, ne žele da govore o tome. Ja dižem svoj glas protiv takvih zlocinackih postupanja onih koji su došli na ove prostore pod izgovorom oslobodenja i uspostavljanja ljudskih sloboda narodu koji je posjedovao slobodu i kulturu hiljadama godina prije njih. Iracki narod proživljava dramaticne trenutke, zato sam imao potrebu da im i na ovaj nacin dam svoju punu podršku. Zato, najoštrije osudujemo neljudski odnos prema irackim zatvorenicima i tražimo da se zlocinci koji su pocinioci tih stravicnih djela najstrožije kazne!
To pojašnjava i imam El-Karafi el-Maliki u svojim djelima, prije imama Ibn Kajima, kao i imam Ibn Abidin el-Hanefi, jedan od poznatih ucenjaka hanefijske pravne škole. To dokazuje da su svi priznati mezhebi u islamu složni u osnovnom pravilu - neophodnosti promjene fetve s promjenom okolnosti i vremena u kojima je izrecena. Medutim, kada dode do realizacije spomenutog pravila, kada je neophodno dati novu fetvu za pitanje koje je staro, onda dolazi do velikih razilaženja i neslaganja medu ucenjacima. Ja sam dosta pisao i govorio o ovoj pojavi i spomenuo sam deset cinilaca koje treba uzimati u obzir kada dajemo fetvu o odredenom pitanju. To su : promjena vremena, mjesta, stanja, obicaja, morala, potreba ljudi, promjena mogucnosti, društvenog, socijalnog i politickog stanja naroda, te kao posljednje - pojava ili promjena opce potrebe ljudi za necim. Dakle, sve spomenuto treba uzimati u obzir svaki muftija koji izdaje fetve o odredenom pitanju. Iz navedenog se uocava velika fleksibilnost islamskog prava, što je velika milost koju je Allah, dž.š., podario ljudima kako bi im olakšao uskladivanje njihovog života naspram šerijatskih propisa.
Dr. Kardavi: Da bismo bili spremni prihvatiti promjene, neophodno je da promijenimo svijest i spoznaju o osnovnim, temeljnim odredbama i sistemima koje šerijat uvažava. Potrebni su nam ljudi koji ce fikh razumijevati u svjetlu krajnjih ciljeva do kojih nas dovodi odredeni propis, a ne samo zadovoljavati se doslovnom primjenom onoga što je napisano, bez njegovog dubljeg razumijevanja. Nažalost, danas je mnogo onih koji doslovno primjenjuju tekst, ili ga razumijevaju samo na nacin koji im odreduje njihov mezheb, njihovo filozofsko usmjerenje ili pravac koji zastupa šejh koji je njihov neprikosnoveni autoritet. Takvi prihvataju, doslovce, sve što njihov ucitelj kaže, ne obziruci se na elemente koje smo prije spomenuli a koji se moraju uvažavati prilikom primjene odredenog šerijatskog propisa. Ja takve nazivam 'nove zahirije', samo, sa bitnom razlikom u odnosu na stare zahirije koji su bili izuzetni ucenjaci. Zahirije su oni koji uzimaju tekst doslovno i površno ga razumijevaju te se toga slijepo drže prilikom njegove primjene u praksi. Ibn Hazm je zahirija u fikhu, ali je on izuzetan ucenjak u mnogim naucnim disciplinama. Kako zahirije razumijevaju tekst najbolje pokazuju sljedeci primjeri. Uzmimo za primjer hadis u kojem Muhammed, s.a.v.s., kaže: 'Od djevice se prilikom udaje traži saglasnost, a njena saglasnost je šutnja.'
Dakle, kada djevojka bude upitana za pristanak na brak, ona, zbog stida, nekada šuti, ne zna šta da kaže, pa se i to prihvata kao njen pristanak. Medutim, ako ona odgovori na pitanje i kaže: 'Pristajem,' Ibn Hazm je na stanovištu da brak nije validan, jer ona treba da šuti. Dakle, oni su razumijeli da se ovim hadisom želi šutnja djevojke kao pristanak na brak. Znaci, da bi brak bio validan ona, mora šutjeti kada od nje bude tražen pristanak. Ovako zahirije razumijevaju tekst, ali pravi problem je kada i u našem vremenu neki doslovno razumiju tekst a nisu na stepenu naobrazbe na kojem je bio veliki Ibn Hazm. Onda se problemi dodatno usložnjavaju.On podiže glavu, pogleda u lice osobe koja pita i rece: 'Ne, ubica nema pravo na pokajanje!' Oni koji su culi za to tražili su pojašnjenje jer su od Ibn Abbasa prije culi kako potvrdno odgovara na to pitanje, na što im odgovori: 'Pogledao sam u lice onog koji pita i na njemu vidio da je pun srdžbe prema svome bratu u vjeri i da ga želi ubiti, pa se onda pokajati. Na taj nacin sam sprijecio ubistvo i spasio život muslimanu!' Iz ovakvih postupaka islamski pravnici izvlace zakljucak da fetva prije ucinjena djela nije ista kao i nakon što se djelo ucini. Osobi koja je napravila prekršaj treba pomoci i pozvati je na pokajanje i naci joj izlaz iz problema u kojem se našla, ali osobu koja još nije loše postupila treba sprijeciti da uradi što je naumila. Jedan covjek mi je rekao da je svojoj supruzi postavio uslov da ce se razvsti ako ona nešto ucini, pa kako da postupi ako to ona uradi. Rekao sam mu: 'Je li uradila to cime si je uslovio? Rekao je da nije. Onda sam mu odgovorio: 'Kada uradi, dodi i pitaj me!' Dakle, kada se desi nešto, onda treba tražiti rješenje za taj problem. Ibn Abbasa su obavijestili da je neka žena pogriješila u obavljanju obreda hadža, pa je rekao da zakolje ovcu. Onda su mu rekli da je ona bogata pa je rekao: 'Neka zakolje kravu ili devu!' Dakle, promijenio je fetvu zbog promjene stanja u kojem se nalazi osoba na koju se fetva odnosi. Dakle, svi elementi koje smo spomenuli nisu tek tako navedeni. Svaki od njih je potkrijepljen šerijatski valjanim argumentom i originalnim tekstovima, odnosno izvorima vjere.
Dr. Kardavi: O ovom pitanju primjecujemo velike razlike izmedu fakulteta, odnosno univerziteta na kojima se izucava šerijatsko pravo. Na spremnost buducih muftija veoma puno utjecu sistem i plan po kojem se radi na fakultetu, puno zavisi i od udžbenika koji se koristi, te spremnosti profesora da educira studente o ovom pitanju i da na njih prenese snagu idžtihada i uocavanja potrebe za promjenom. Smatram da smo u konkretnom slucaju jako uskraceni. Vecina fakulteta proizvodi kadar koji se strogo drži pravila jedne škole ili pravca i nikako nemaju sluha za promjene kada su one neophodne. Veoma rijetki su oni koji imaju snage za samostalni idžtihad i sluha za neophodnost promjena.
Dr. Kardavi: Trenutna globalna situacija ne ide naruku kada je rijec o ovom pitanju. Zbog toga je na pojedincima koji imaju dovoljno snage, hrabrosti i umjeca da naprave neke promjene. To nije nimalo lahko jer ce vecina biti protiv njih i protiv bilo kakvih promjena. Ti pojedinci treba da budu reformatori koji ce uz veliki trud i požrtvovanje pokrenuti mase na promjene. Sjecam se slucaja koji se desio u Egiptu sa dr. Muhamedom Mustafom el-Meragijem. On je bio jedan od najvecih autoriteta El-Azhara u to doba i zasigurno najveci ucenjak u Egiptu. On je pokušao da uvede odredene promjene u porodicnom pravu koje se oslonja na hanefijski mezheb. Hanefijski mezheb je bio zvanican u Osmanskoj država u cijem sastavu je bio i Egipat. Nakon nestanka Osmanske države i osamostaljenja Egipta zadržano je porodicno pravo po kojem se i danas postupa u Egiptu. dr. El-Meragi je pokušao uvesti odredene promjene, odnosno dozvoliti da se odstupi od hanefijskog mezheba u nekim pitanjima u kojima je taj mezheb previše strog. Primjer za to je u statusu žene ciji muž je izgubljen. Covjek ode u rat ili na putovanje i izgubi mu se svaki trag. Po hanefijskom mezhebu ona je obavezna da ga ceka, odnosno nema pravo na razvod braka, sve dok se on ne vrati ili dok sva njegova generacija ne izumre.
Tek tada je žena slobodna. To znaci da žena nema pravo na ponovnu udaju, što uzrokuje velike probleme. Po malikijskom mezhebu ona je dužna cekati cetiri godine, nakon cega ima pravo na razvod. Dr. El-Meragi je nastojao da se i o pitanjima za koje ne nalazimo pogodna rješenje u cetiri poznata mezheba postupa po mišljenju ashaba, kao što je slucaj sa covjekom koji se obaveže trecim, definitivnim razvodom braka ako ne uradi djelo koje je naumio, npr. da nekog ubije ili da ode na odredeno mjesto. Ako ne uradi djelo koje je naumio za njega nema izlaza nego da pusti ženu, oženi se drugom, pa tek nakon što je drugi pusti ima pravo ponovo oženiti prvu ženu. O ovom pitanju imamo mišljenja nekih ashaba koje pretežiraju Ibn Tejmije i Ibn Kajim, a po kojim prekršaj tog zavjeta ne uzrokuje razvod braka, pošto je to zavjet, nego je za takav postupak potreban iskup za prekršenu zakletvu, što je precizirano kur'anskim tekstom: 'Allah vas nece kazniti ako se zakunete nenamjerno, ali ce vas kazniti ako se zakunete namjerno. Otkup za prekršenu zakletvu je: da deset siromaha obicnom hranom kojom hranite celjad svoju nahranite, ili da ih odjenete, ili da roba ropstva oslobodite.A onaj koji ne bude mogao – neka tri dana posti. Tako se za zakletve vaše otkupljujete kada se zakunete; a o zakletvama svojim brinite se! Eto, tako vam Allah objašnjava propise Svoje da biste bili zahvalni.' Kada je El-Meragi iznio javno svoje stavove, iako je bio muftija Al-Azhara i najuglednija licnost u Egiptu, citav se svijet digao protiv njega! Strogo su se izjasnili protiv izlaska van okvira hanefijske pravne škole o bilo kojem pitanju. Rekli su da su vrata idžtihada zatvorena i da niko nema pravo da mijenja fetve, a na nama je da slijedimo što je vec prije kazano. Žena ciji muž je izgubljen neka se pomiri s tim i nema pravo na rješenje svog problema, covjek koji se zavjetovao razvodom braka nema spasa i ta porodica mora biti razorena!? Nije bitno kolike se greške prave, bitno je samo da se zadrži stanje na koje smo naucili!
Zbog toga je na islamskim ucenjacima, intelektualcima, uciteljima i profesorima da mijenjaju postojece stanje, da ohrabre svijet u prihvatanju promjena uzrokovanih promjenom stanja, vremena i okolnosti u kojima je fetva prvobitno izrecena. Bez promjene kompletne klime, kada je rijec o ovom pitanju, teško se može napraviti neki veci korak ka poboljšanju stanja.
Dr. Kardavi: Naravno da je neophodno postaviti odredena pravila koja bi bila garancija da ne dode do zloupotrebe fetve. Prvi uslov bi bio da nije svak ko je na nekom položaju, ili govori u ime vjere, mjerodavan da daje fetve. Dakle, ne treba od bilo koga prihvatati sve što kaže. Danas ima nekih koji idžtihade u vjerskim osnovama koje su nepromjenjive i takve ne treba slušati. Dakle, idžtihad je u onim pitanjima koja nisu temeljna u vjeri. Ima i onih koji protežiraju svoje mišljenje u odnosu na Kur'an i sunnet. Odbacuju sunnet ako dode u sukob sa njihovim mišljenjem, što je potpuno pogrešno. Razna mišljenja i idžtihad o ovim pitanjima bili su razlog u prošlosti da neki islamski ucenjaci kažu da su vrata idžtihada zatvorena i da se ne treba u njega upuštati. To nije tacno! Ono što je Muhammed, s.a.v.s., otvorio, niko nema pravo da zatvori. Takoder, idžtihad u pitanjima o kojima se ummet složio, odnosno sve generacije islamskih ucenjaka, nije dozvoljen. Znaci ne može neko danas da idžtihadi u pitanjima koja su opceprihvatljiva i promjena vremena ne utjece na njih. Dakle, postoje odredena pravila koja nam pomažu u otkrivanju prave fetve i muftije od onih koji to žele podvrgnuti nekim politickim ciljevima.
Dr. Kardavi: Zasigurno je neophodno da muftija, pored šerijatskih znanosti, bude upoznat i sa ostalim naucnim disciplinama vremena u kojem živi. O tome su islamski ucenjaci stalno govorili. Imam Hatib el-Bagdadi napisao je knjigu koja opisuje kakav muftija treba da bude. On kaže da muftija mora poznavati sociologiju, logiku, jezik, i mnoge druge znanosti. O ovom je imam Ahmed pisao. On kaže da je, pored islamskih znanosti, neophodno poznavanje i svjetske nauke, te dobro poznavati ljude i stanje u kojem žive. Ibn Kajim, pored nabrojanog, kaže da muftija mora da živi sa svijetom, odnosno da živi u stvarnoj situaciji u kojoj se narod nalazi a ne da živi onako kako bi trebalo u nekoj idealnoj formi, kako bi njegova rješenja bila realna i prihvatljiva za narod. Jedino tako može pomoci u prevazilaženju problema s kojima se ljudi susrecu. Kada je u pitanju vrijeme u kojem mi živimo, onda je nezamislivo da se neko bavi ovim poslom bez opce naobrazbe. Pod tim podrazumijevamo upoznavanje sa svim naucnim disciplinama, kao što su matematika, fizika, hemija, astronomija i dr. Uzmimo za primjer utvrdivanje pocetka hidžretskih mjeseci. Ako muftija nema nikakvog znanja iz astronomije o ovom pitanju, kako ce on uzeti naucne cinjenice kao relevantne i na osnovu njih donijeti fetvu!? Zar cemo ignorisati nauku koja je u današnje vrijeme toliko razvijena da je mogucnost pogreške u odredivanju pozicije mjeseca jedan naprema sto hiljada a za grešku od jedne sekunde.