Kategoricka zabrana prevare i monopola
Piše: Semir Imamovic,dipl. islamski pravnik
Prevara
Prenosi se od Ebu-Hurejre da je Poslanik, a. s., hodajuci pijacom, prošao pored trgovca koji je prodavao pšenicu. Zavukao je ruku do dna posude, u kojoj je bila pšenica, i primijetio da je vlažna. Upitao ga je, zacudeno: "Šta je ovo?!" "Natopila je kiša, Allahov Poslanice", stidljivo ce trgovac. "Dobro, ako je natopila kiša, zašto vlažni dio nisi stavio na površinu, kako bi ga ljudi vidjeli? Znaš li da onaj ko nas vara nije od nas?", završio je Poslanik, a. s. (hadis je zabilježio Muslim).
Prevarom se smatra sljedece:
Trgovac je obavezan predstaviti robu u njenom pravom svjetlu i ne zatajiti ni najmanju mahanu koja utice na cijenu ( odre-divanje mahana koje uticu na cijenu vraca se na trgovce). Ne smije se zadovoljiti opcenitim govorom poput: "Roba u sebi ima mahanu", nego mora precizirati tu mahanu. U suprotnom, kupac ima pravo vratiti robu i uzeti svoj novac.
Rekao je Poslanik, a. s.: "Kupac i prodavac imaju pravo slobodnog izbora sve dok se ne razidu (napuste mjesto sklapanja ugovora). Ako budu iskreni i otkriju sve mahane - Allah ce blagosloviti njihovu trgovinu, a ako slažu i skriju mahane - Allah ce im uskratiti blagoslov" (hadis su zabilježili Buharija i Muslim).
Pod obmanom se ovdje podrazumijeva jedna od tri stvari:
Osoba obmanuta na ovaj nacin ima pravo izbora kad sazna za obmanu. Rekao je Poslanik, a. s.: "Ne izlazite pred one koji donose robu na pijacu! Onaj pred koga izidete i kupite njegovu robu, ima pravo izbora kad dode na pijacu" (tj. u slucaju razlikovanja cijene; hadis je zabilježio Muslim).
"Nadžiš" je osoba koja podmece lažnu cijenu kako bi na taj nacin privukla mušteriju na kupovinu izložene robe. Dogada se na aukcijama da neka osoba, uz prethodni dogovor sa aukcionistom, povecava cijenu robi da bi privukao ljude da je kupe po vecoj cijeni od stvarne. Takoder, nije rijetka pojava da trgovac prilikom prodaje obavijesti kupca da on ne bi prodao robu osim po toj i toj cjeni, navodeci ga na taj nacin da kupi robu po približnoj cijeni, iako je on u stvarnosti prodaje znatno jeftinije.
Neki ljudi se, radi svoje duševne dobrote, ne znaju cjenkati i previše imaju povjerenja, što vrlo cesto iskoriste trgovci i prodaju im robu po znatno vecoj cijeni od stvarne. U slucaju da razlika bude velika i neuobicajena, takva osoba ima pravo izbora.
Prenosi se od Ma'mera ibn-Abdullaha da je rekao Poslanik, a. s.: "Samo griješnici nagomilavaju (monopoliziraju) robu" (kako bi je skuplje prodavali u oskudici; hadis je zabilježio Muslim).
1. Kupovanje velike kolicine robe sa zajednicke tržnice (unutar grada ili predjela u kome trgovac živi), zatim njeno skladištenje i cuvanje do vremena oskudice ili pomanjkanja, kako bi se tada prodavala znatno skuplje. Onaj ko nabavlja robu iz drugog grada ili države i proizvodi vlastitu robu, ne cini grjeh njenim skladištenjem, gomilanjem i prodavanjem po vlastitoj cijeni u slucaju njenog pomanjkanja. Rekao je Poslanik, a. s.: "Allah, dž. š., opskrbit ce onoga koji dobavlja robu, a prokleti onoga koji je nagomilava" (monopolizira; hadis su zabilježili Ibn-Madže, Darimi i Bejheki).
Kupovanje robe u blagostanju i bez ikavog nanošenja štete ljudima, zatim njeno skladištenje i cuvanje do odredenog rok radi pogodnije prodaje, ne smatra se zabranjenim monopolom.
Amin!