POSJETITE KURAN.BA
 
 

sveobuhvatnost vjere u svemogućeg

A.C. | Novi Horizonti br/str. 58

Sud o osobi se donosi na osnovu vidljivog ponašanja


Traženje bereketa na nacin kako to cinimo je radi lijepog ponašanja koje primjecujemo kod dobrih ljudi. Naše ophodenje se temelji na onome što vidimo i mi nismo dužni otkrivati skriveno niti ispitivati šta je u srcima. Lijepo ponašanje koje se javno manifestuje dovoljno je da se prema takvoj osobi ophodimo sa ljubavlju i poštovanjem, a vjernik je mudar i oštrouman. 'Mi tvrdimo samo ono što smo vidjeli, a mi se nismo mogli onoga što je bilo sudeno sacuvati.'
Buharija i Muslim bilježe predaju od Poslanika, s.a.v.s.: 'Nije mi naredeno da istražujem šta je u srcima ljudi niti da im režem stomake.' Buhari bilježi od Omera, r.a., da je rekao: 'Grupa ljudi je bila prekorena objavom u doba Allahova Poslanika, s.a.v.s., ali je objava prestala silaziti. Prema vama cemo se ponašati na osnovu vašeg ponašanja i vaših djela. Nije na nama da nakon prestanka objave sudimo, osim na osnovu onoga što vidimo od dobrih djela koja ukazuju na iman i bogobojaznost. Takvu osobu našim ljudskim sudom tako ubrajamo medu dobre i time se ne miješamo u Allahov sud o doticnoj osobi.

Ko je onda evlija?

Najkrace kazano, evlije su vjernici i bogobojazne osobe 'Oni koji govore: - Gospodar naš je Allah – pa poslije ostanu pri tome...' , u životu na ovome svijetu. Njih meleki obveseljavaju na smrtnom casu: 'Ne bojte se i ne žalostite se, i radujte se Džennetu koji vam je obecan. Mi smo zaštitnici vaši u životu na ovom svijetu, a i na onom...' Oni se ne boje i nisu žalosni: 'I neka se nicega ne boje i ni za cim nek ne tuguju Allahovi šticenici (evlije).' Ko su oni? 'Oni koji budu vjerovali i koji se budu Allaha bojali, za njih su dobre vijesti i na ovom i na onom svijetu...'

Ko god vjeruje u Allaha i bogobojazan je on je velij/evlija (Allahov šticenik).
Šta oznacava termin vilaje? To je izraz koji se upotrebljava i za dobro i za zlo. 'Allah je zaštitnik onih koji vjeruju... a onima koji ne vjeruju – zaštitnici su šejtani...' Allahov Poslanik, s.a.v.s., se koristio ovim pojmom, u vecini slucajeva, misleci na Allahove šticenike, kako se navodi u hadisu: 'Ko bude neprijatelj mome evliji/šticeniku...' Ashabi su ga razumijevali na ovaj nacin. U jeziku on znaci ljubav, blizinu, zaštitu, pomoc. Velijj je zaštitnik, saveznik, prijatelj.
Sufije i šije ovim terminom oznacavaju posebne osobe koje su ili od ehli bejta (potomaka Poslanika, s.a.v.s.) ili iz reda sufija. U narodnom izrazu to je osoba koja pripada sufijama ili za sebe tvrdi da je iz Ali Bejta, možda samo radi zvanja.


Neki misle da se ovaj termin odnosi samo na ashabe, prema kur'anskom tekstu, jer je to osobina onih koji su stekli Allahovu ljubav. To je cilj kome teže svi, ali mi ne znamo ko ga je postigao sve do Sudnjeg dana. Na to nas upucuje i hadis koji prenosi Omer b. Hattab, r.a., od Poslanika, s.a.v.s.: 'Ima medu Allahovim robovima grupa ljudi, nisu vjerovjesnici ni šehidi, a zavidit ce im i vjerovjesnici i šehidi na Sudnjem danu na stepenu koji imaju kod Allaha.' – Allahov Poslanice, obavijesti nas, ko su oni, šta su radili? – rekoše ashabi. 'To su ljudi koji su se voljeli radi Allaha, iako nisu bili u rodbinskoj vezi niti su imali materijalnog interesa. Tako mi Allaha, njihova lica su od svjetla i djela su im svjetlo. Nece se bojati kada se drugi budu bojali, niti žalostiti kada se drugi budu žalostili.' Potom je proucio ajet: 'I neka se nicega ne boje i ni za cim nek ne tuguju Allahovi šticenici (evlije).'

Uvjeti vilajeta:

1 Cvrsto pridržavanje propisa Allahove Knjige i sunneta Poslanikova, s.a.v.s.
2 Slijedenje rijeci i djela Allahova Poslanika, s.a.v.s.
3 Mjerenje svih postupaka i govora vagom Kur'ana i sunneta.
'Ilm ledunni, oporuka od šejha kod šija, bezgrešnost, utapanje i sl. nemaju ništa zajednicko sa vilajetom. Istinu je rekao onaj ko je kazao: 'Ako vidiš covjeka da hodi po vodi ili leti po zraku a ostavlja ono što su Allah, dž.š., i Njegov Poslanik, s.a.v.s., naredili, znaj da je ili sihirbaz ili šejtan.'
Neki šarlatani ostavljaju farzove pravdavajuci se: 'I sve do jekina, Gospodaru svome se klanjaj' – a meni je došao jekin-spoznaja i nemam obavezu više obavljati farze. Pod terminom jekin ovdje se misli na smrt jer naš Gospodar kaže: 'I Sudnji dan smo poricali, sve dok nam jekin-smrt nije došla.'
Ebu Hurejre, r.a., veli: - Rekao je Poslanik, s.a.v.s., da je Uzvišeni Allah kazao: 'Ko bude neprijatelj mome evliji-šticeniku, Ja mu obznanjujem rat. Najdraže cime mi se moj rob može približiti je sa farzom, onim što sam mu naredio. Moj rob se Meni neprestano približava nafilama - dobrovoljnim ibadetima pa ga Ja zavolim. A kada ga zavolim, njegova ljubav prema Meni preovlada pa njegov sluh, kojim sluša, bude samo radi Mene; ruka njegova kojom prihvata, samo radi Mene; noga njegova kojom ide, ide samo radi Mene. Ako od mene nešto zatraži, Ja mu udovoljim, a ako se Meni utjece, Ja ga zaštitim.'
To su, dakle, evlije koje obavljaju nafile, pored farzova, te bivaju oštroumni, pronicljivi i nadahnuti.

Kerameti

Kerame je imenica od glagola kerume, a znaci vrijednost koju je Uzvišeni Gospodar podario svim ljudima. Uzvišeni Allah je odlikovao sve potomke Ademove: 'Mi smo sinove Ademove, doista, odlikovali: dali smo im da kopnom i morem putuju, i opskrbili ih ukusnim jelima, i dali im velike prednosti nad mnogima koje smo stvorili.' Posebnu vrijednost je Uzvišeni Allah podario odredenim osobama tako što ih je uputio na pravi put i ucinio pokornim. Ustrajnost na pravom putu i pokornosti spada u najvrednije odlike i takve osobe ce biti spašene na Sudnjem danu.
Mu'tezile negiraju keramete. Ehlu's-sunne smatraju da postoje, jer ih Kur'an potvrduje. Stanovnici pecine, ehlu'l-kehf, ostali su u pecini tri stotine i još devet godina. Merjemi je dolazila opskrba sa svih strana, a ona je govorila da je to od Allaha. Susret Hidra i Musaa, a.s., iako preovladava mišljenje da je Hidr bio vjerovjesnik a ne samo velijj, prema rijecima Uzvišenog: 'Sve to ja nisam uradio po svome rasudivanju.'

Kerame se gubi kod Allaha i kod ljudi kada osoba cini grijehe jer 'najugledniji kod Allaha je onaj koji Ga se najviše boji.' Covjek cinjenjem ibadeta zadobija poziciju kod Allaha, dž.š. Kada cini grijehe onda gubi poziciju i kod Allaha, dž.š., i kod ljudi. Takav pad uzrokuje brigu i tugu.
Jedna od najvecih blagodati je da Allah uzdigne spomen svoga roba medu ljudima. Posebno je odabrao vjerovjesnike i poslanike u odnosu na ostale: 'I sjeti se robova naših Ibrahima i Ishaka i Ja'kuba, sve u vjeri cvrstih i dalekovidnih. Mi ih posebno obdarismo vrlinom jednom: da im je uvijek bio na umu onaj svijet.' Posebno lijepo ih i na ovom i na onom svijetu, spominju istinoljubivi, što je Ibrahim, a.s., i molio od svoga Gospodara: 'I ucini da me po lijepom spominju oni što ce poslije mene doci.' Rekao je Uzvišeni našem Vjerovjesniku, s.a.v.s.: 'I spomen na tebe smo visoko uzdigli!' Sljedbenici Allahova Poslanika, s.a.v.s., su to naslijedili od njega prema stepenu pridržavanja i slijedenja pravog puta. Ko postupa suprotno tome, udaljen je onoliko koliko je ogrezao u grijesima.


Ibn Tejmijje smatra da odredene osobe imaju keramete i da mogu s Allahovom pomoci, ciniti odredene radnje, koje su mimo uobicajenih, s tim da takve osobe nisu bezgrješne. Kerame, po njegovom mišljenju, nije vrednije od istikame-ustrajnosti na pravom putu. Mnogi dobri vjernici molili su Allaha da im podari istikame a nisu molili da im podari keramete. Ebu 'Ali el-Džurdžani veli: 'Traži istikame a nemoj traži kerame! Ti si vec odlikovan kerametom, a to zahtijeva od tebe istikame - da budeš ustrajan na pravom putu.

Kerameti ashaba i tabi'ina

Ashabi i tabi'ini imaju veoma mnogo kerameta. Omer, r.a., s mimbera doziva odred vojske koja je na terenu, dogadaj je poznat. Buharija bilježi od Enesa, r.a.: - Došli su Useja b. Hudajr i 'Ubad b. Bišr kod Allahova Poslanika, s.a.v.s., u mrkloj noci. Nakon što su pricali s njim, izašli su. Štap jednoga od njih dvojice je zasijao i osvjetljavao im put kojim su išli. Kada su se razdvojili, onda su oba štapa svijetlila i osvjetljavala im put kojim su išli. Istoj osobi, Useji b. Hudajru, za vrijeme dok je ucio suru Kehf, spuštena je s neba smirenost u formi oblaka s svjetiljkama, a to su bili meleki. O tome Vjerovjesnik, s.a.v.s., veli: 'Da je ustrajao s ucenjem ta smirenost bi ostala cijelo vrijeme uz njega.'
Meleki su nazivali selam 'Imran b. Husajnu, r.a. Ebu Derda, r.a., jeo je iz zdjelice, zahvaljivao Allahu i velicao Ga. S njim je velicalo Allaha i ono što je bilo u posudici. Ebu Bekr, r.a., jeo je sa svojim gostima iz posude. Kako god su oni jeli, kolicina hrane u posudi se povecavala. Kada su se najeli, u posudi je ostalo više hrane nego što je bilo prije pocetka jela. Hubejb b. 'Adijj, r.a., je u periodu zarobljeništva kod mušrika, dobijao grožde mimo vremena za obrok.

Ebu Sufejne el-Esed spominje da je služio Poslanika, s.a.v.s., kada je jedna od muslimanki, zbog toga što su je mušrici mucili, izgubila vid. Oni su tvrdili da je to zbog Lata i 'Uzzaa – idolopoklonickih idola. Ona im je rekla: - Nije, tako mi Allaha! Nakon toga joj se vid povratio.
Jedan od tabi'ina, Ebu Muslim el-Hurasani je bacen u vatru i pronašli su ga kako klanja. Omer b. Hattab, r.a., je rekao na to: - Hvala Allahu koji me nije usmrtio prije nego sam vidio da je sa sljedbenikom ummeta Muhammeda, s.a.v.s., uradeno kako je uradeno sa Ibrahimom, a.s. 'Amir b. Kajs je stavio nogu na vrat lava dok karavana nije sigurno prošla. Kada bi Mutarrif b. eš-Šehhir ulazio u svoju kucu sa njim su posude slavile Gospodara svjetova. Kerameti su brojni. Upitajte, iz našeg vremena, mudžahide iz Afganistana o kerametima koje su imali prilikom islamskog džihada sa ateistima.
I pored spomenutog, od nas se ne zahtijeva da povjerujemo odredenoj osobi da ima keramete niti ce se naš iman umanjiti zbog toga. Ima sihirbaza koji opsihre svojim vradžbinama. Jedan takav putovao je morem ladom na kojoj je ukraden dragulj, i njega su optužili da je on kradljivac. On je dozivao: - O ribe iz mora, kunem se vama da jedna od riba donese dragulj.


Imam Gazali pripovijeda o jednom takvom covjeku o kojem nije znao ništa dobro. Bili su kod njega gosti kada se pojavio lav. On mu je rekao: - Nemoj se pojavljivati pred mojim gostima! Lav je zatresao glavom, a taj nesretnik je kazao: - Postupili ste po mjerilu vidljivog pa ste se uplašili, a mi postupamo po mjerilima nevidljivog te se lav nas plašio.
Takvi i njima slicni slucajevi su varka, a kerameti su potvrdeni ukoliko su u skladu sa uvjetima šerijata.
Priznavati nekome da posjeduje keramete, ne znaci da ta osoba ima moc donositi koristi ili nanositi štetu. Oni ne posjeduju za sebe, a kamoli za druge, dobro niti zlo, smrt niti život. Ne znaju gajb-skriveno znanje. O najboljem stvorenju medu ljudima, Muhammedu, s.a.v.s., Uzvišeni Allah kaže: 'Reci: - Ja ne mogu ni samom sebi neku korist pribaviti, ni od sebe kakvu štetu otkloniti; biva onako kako Allah hoce. A da znam pronicati u tajne, stekao bih mnoga dobra, a zlo bi bilo daleko od mene; ja samo donosim opomene i radosne vijesti ljudima koji vjeruju.'
Istinske veze se ostvaruju putem ispravnog razumijevanja, srca se povezuju, jedinstvo se ostvaruje. Musliman upucuje dove za brata muslimana, danju i nocu, ponavljajuci rijeci Uzvišenog: 'Reci: - O Allahu, koji svu vlast imaš, Ti vlast onome kome hoceš daješ, a oduzimaš je od onoga od koga hoceš; Ti onoga koga hoceš uzvisuješ, a onoga koga hoceš unizuješ; u Tvojoj ruci je svako dobro, Ti, uistinu, sve možeš!' Potom uci: - Allahu, ovo je pocetak Tvoje noci i kraj Tvog dana, ovo su glasovi onih koji Tebe dozivaju, pa nam oprosti.

Allahu, Ti znaš da su se ova srca okupila u ljubavi prema Tebi - u pokornosti Tebi - da ce samo Tebe moliti i obavezala su se da ce pomagati tvoj šerijat-vjerozakon. Allahu, ucvrsti našu vezu, neka ljubav u njoj bude trajna, ispuni je Tvojim svjetlom koje se ne gasi, uputi je pravim putem, proširi prsa u iskrenoj vjeri u Tebe i cvrstom osloncu na Tebe. Poživi je Tvojom mudrošcu i usmrti je šehadetom na Tvom putu. Ti si divan Gospodar i divan pomagac. Amin! Neka je Allahov blagoslov na našeg sejjida, Muhammeda, s.a.v.s., njegovu porodicu i ashabe.