Bošnjaci su bili dobri samo dok je kraj njih stajao komad sira, sudžuke i dva deca rakije
Razgovarao: Tarik Lazovic
"Ne zaboravi, narode moj, potoke krvi što se slijevaju niz Bistrik, Alifakovac, Vratnik… Ne zaboravi, narode moj…", kao da i danas slušam monolog izgvoren pred hiljadama Bošnjaka koji su imali cast i priliku gledati na pozornici (ali i u svom životu) "Godine prevare" Emira Hadžihafizbegovica. Ne vjerujem da je to iko mogao cuti i ostati ravnodušan. To, zasigurno, nije bila gluma. Emir je umjesto zaslužene pohvale docekao žestoke kritike, od kojih i danas osjeca posljedice. Ne zbog teatra, vec zbog politike.
Je li Emir Hadžihafizbegovic politicar medu glumcima ili glumac medu politicarima?
Ipak, nedavno ste izabrani za clana Politickog savjeta SDA?
Hadžifafizbegovic: Ja sam izabran za clana Politickoga savjeta bez mog insistiranja. Mislim da biti clan Politickog savjeta još nije nikakva politcka funkcija. Za to nema ni dnevnica, ni paušala, ni smještaja. Nema nicega što implicira profesionalno bavljenje politikom. Još uvijek je to tijelo koje je kao šura i džemat. Vjerujem da sam clan nekog šireg politickog savjeta još od kada je poceo ovaj harakazam nad Bošnjacima... Savjetovao bih svim Bošnjacima da budu politicki obrazovani, jer je to jedan od uvjeta opstanka. Mi smo Srbima i Hrvatima bili dobri samo kad je kraj nas stajao sir, komad sudžuke i dva deca rakije. Onda smo im bili dobri. Bili smo im dobri dok smo živjeli kao potpuno apolitican narod. Na kraju krajeva, Titi je trebala 16. muslimanska brigada za oslobodenje gradova, ali mu 1945. nije trebao muslimanski narod. Taj podatak zorno govori o tome kako su nas politicki instrumentalizirali u prošlom ratu i oduzeli nam pravo da budemo narod.
Zašto ste i dandanas naklonjeni Stranci demokratske akcije?
Hadžifafizbegovic: U SDA sam zapravo ušao u maju mjesecu 1992., a do tada sam bio politicki simpatizer Stranke reformista i mogu reci da je dobro da covjek svoje zablude brzo shvati. U jednom trenutku, mislio sam da Markovicev program može neki nacin napraviti reda i sistema u zemlji u kojoj smo življeli. Ne nosim nikakvu hipoteku zbog toga što sam se u Jugoslaviji iskazivao kao glumac, igrao u predstvama u Sloveniji, Osijeku, Nišu, Skoplju, Zagrebu, Varaždinu. Medutim, dogodilo se ono što se dogodlio. Niko se nije ježio na "Hej, Sloveni" kao Bošnjaci, niko nije volio Piksija kao Bošnjaci, niko nije bio primjeren vojnik u JNA kao Bošnjak, a onda se sva ta ljubav prema Jugoslaviji njima obila o glavu. Shvatio sam u maju 1992. da je moje mjesto na potpuno drugom politickom fonu. Vidio sam da su reformisti bili jedna velika prevara, moja zabluda, i kad sam vidio da je cijelo rukovodstvo pobjeglo na Pale, rekao sam Selimu Bešlagicu: “Šta se ovo šefe dogada?” On nije imao odgovora, a meni je bilo jasno šta treba ciniti. Pristupio sam u SDA. To je politicka platforma koju ja, što kažu, necu napustiti do kabura. Ona može trpiti manje tektonske poremecaje, ali mislim da je osnovna ideja Stranke vrlo demokratska, liberalna, i u svojoj esenciji nosi odgovor za pitanje opstajanja Bošnjaka na ovim prostorima. Cesto sam u svojim istupima kritizirao rad SDA, kao što sam to radio i na posljednjem Kongresu. Stranka mora do kraja istisnuti gnoj iz cira koji joj je nanio veliku štetu. Kadrovska politika je bila loša. Stranka se hermatizirala i napravila svoj poligon samo u Sarajevu. Funkcionirala je samo od Kobilje Glave do Stupa. Potpuno su prenebregnuli važne dogovore sa stranackom bazom. Znalo se dogoditi da po dvije-tri godine niko ne ode do legendarnog Prusca, Gornjeg Vakufa, Olova, Kladnja, Teocaka. Bilo je ratnog profiterstva, tajnih sukoba u krugu Stranke koji su bili potpuno nepoznati bazi. Ali, ipak, sve u svemu, cijenim da tas sa vrlinama još uvijek preteže nad mahanama. Kako se kaže u hadisu: “Dobra djela nište hrdava kao što vatra uništava drva”. Smatram da je makar malo više dobrih djela i kapitalnih stvari koje je SDA uradila za bošnjacki narod i opstojnost BiH, nego onih koja su loša. To ni u kom slucaju ne znaci da ijednog trenutka smijemo zaboraviti kritizirati sami sebe. Samokritika je vrsta poniznosti i razgovora sa samim sobom. Veoma je važna, jer cemo samo tako Stranku i narod dovesti na ono mjesto koje im pripada. SDA ce se morati analizirati sa distance, jer se stvari bolje shvate sa distance nego iz prezenta.
Vaš govor na posljednjem Kongresu SDA je definitivno ocijenjen kao najupecatljiviji, a za mnoge posmatrace bio je, bez sumnje, i najbolji. Jeste li bili inspirirani trenutkom ili je to nešto što ste duže spremali da "skrešete u brk" ljudima koji su sjedili u redovima ispred Vas?
Stati pred ogledalo vlastite savjesti
Hadžifafizbegovic: Propadale su mi cijele uloge, aranžmani, turneje zbog mog politickog profiliranja, zbog mog trasparentnog bošnjaštva, zbog te privilegije da budem normalan covjek. Mislim da je danas privilegija biti normalan, jer je ambijent potpuno frustriran. Htio sam da budem samo ono što je farz. U jednom trenutku sam se pitao postoji li ikava civilizacijska vrijednost jedne egipatske piramide, Rubensove slike ili necega slicnog, dok se pola sata od mjesta u kome živim ljudi melju u stocno brašno. Pitao sam se je li moguc takav fašisticki stampedo i orgijanje na pragu 21. vijeka. Postavljao sam pitanje ima li uopce smisla baviti se Becketom, Cehovim, Shaekspiareom, Gogoljem. Imali smisla otvoriti tu pozornicu i glumiti kad se takav genocid dogadao mom narodu? Mislim da nisam uradio ništa osim onoga što je moja obaveza kao Bošnjaka i muslimana - da budem tu u najtežim trenucima za Bosnu i moj narod. Imao sam ogromnih problema, ali i kad bi se sve ovo ponovilo, ponašao bih se potpuno isto. Mislim da je najveci izum covjecanstva, veci i od kompjutera i rakete - ogledalo. Stati ujutru, prije uzimanja abdesta, pranja zuba, pred ogledalo, pa reci sam sebi šta misliš o sebi! U tom smislu, imao sam problema. Cak mi je i zdravlje narušeno. Uprkos tome, sretan sam, imam ženu dvoje zdrave djece i, uz Allaha, dž. š., idemo dalje.
Hadžifafizbegovic: Umjetnost je, bez sumnje, politicna. Na elaboraciju ovog pitanja potrošili bi mnogo vremena. Umjetnost ne može a da ne bude politicna. Evo, neka mi neko kaže jedno pozorišno djelo koje na neki nacin nema veze sa politikom. Šta je Hamlet, šta je kralj Lear, šta je Magbeth? To su cisto politicka djela. Teško je napraviti takvu distinkciju, a živjeti i pokušati živjeti u današnjem vremenu. Možda je politka prije sedemdeset, sto ili više godina bila kategorija bez koje se moglo, ali je to danas nemoguce.
Cini se da današnji teatarski repertoar precesto diktiraju politicka strujanja...
Kako iz Vaše perspektive izgleda bošnjacki narod u ovom trenutku?
Hadžifafizbegovic: Mislim da od odlaska Otomanske imperije, od Berlinskog kongresa, kad smo na tacni isporuceni Austro-Ugraskoj, da do danas nismo, ni po horizontali ni po vertikali, pariticipirali kao narod, u bilo kakvim važnim odlukama o sudbini BiH. Sve do 1992., to malo Bošnjaka se prošetalo kroz politiku, od Spahe pa do Pozderaca, Bijedica, Dizdarevica. Mene zabrinajva da, poslije svega što se dogodilo, taj naš mentalni sklop, od Hadži Loje, pa do danas, gotovo uopce nije evoluirao. Mislim, prije svega, na mazohizam, autodestrukciju, na potrebu da nas vole drugi, a da se ne volimo medu sobom. Nedavno sam pisao jedan tekst i napravio selekciju izmedu nekoliko važnih ljudi koji izmedu sebe ne govore. Došao sam, vjerovali ili ne, do dubla broj 42. Dakle, 42 para Bošnjaka, ukupno osamdeset i cetiri covjeka, ne razgovaraju izmedu sebe.
Odmah nakon agresije na BiH svojim pozorišnim izvedbama "Godine prevare", odmah zatim i "Iza sna", stekli ste nesumnjivo velike simpatije kod patriotski orijentiranih gradana BiH, uglavnom Bošnjaka. Mnogi su ih doživljavali kao branu zaborava od onoga što smo preživjeli. Zašto u ovom trenutku, kad su skoro sve brane od zaborava porušene, nema slicnih projekata?