POSJETITE KURAN.BA
 
 

kultura ponasanja u dzamiji

Šefik Kurdić | Novi Horizonti br/str. 35

Boravak u džamiji ima svoja pravila koja vjernik treba respektovati ukoliko želi poluciti nagradu koju ce mu podariti Gospodar svjetova na Danu kada niko drugi osim Njega ne bude nagrade udjeljivao.
Sjedenje u džamiji radi ibadeta, i'tikafa, ucenja Kur'ana, sticanja znanja, slušanja korisnih savjeta i išcekivanja namaza je mustehab.

Ebu Se'id el-Hudri, r.a, prenosi predaju Mu'avije, r.a, u kojoj se kaže da je Allahov Poslanik, s.a.v.s, prošao pored jednog kružoka ashaba koji su sjedili u džamiji, upitavši ih: Šta vas je dovelo da tu sjedite? Oni su odgovorili: Sjedimo ovdje radi spominjanja Allaha i zahvale Njemu zato što nas je uputio u islam i sa njim nam ukazao milost! Allahov Poslanik, s.a.v.s, im je tada rekao: Allaha vam, doista ste zbog Njega sjeli tu?! Ne tražim da mi se zakunete na to što sumnjam u vas, vec mi je došao Džibril i obavijestio me da se Allah s vama ponosi pred melekima!


Ilustrativana je, u ovom pogledu, i predaja Ebu-d-Derdaa, r.a, kada je rekao svome sinu: «Neka ti džamija bude tvoj dom»! Doista sam cuo Allahovog Poslanika, s.a.v.s, kada kaže: «Džamije su kuce bogobojaznih. Kome džamija bude njegova kuca, Allah mu je zagarantirao Svoju milost i prelazak preko Sirat-cuprije»!

Nece razdvajati dvojicu ljudi

Osoba koja ude u džamiju naci ce prvo prazno mjesto u saffu i popuniti ga. Nema pravo razdvajati dvije osobe da bi sjeo izmedu njih, bez njihovog dopuštenja, kao što napominje Allahov Poslanik, s.a.v.s, u predaji Abdullaha b. Amra, r.a: Nije dopušteno covjeku da razdvaja dvojicu ljudi bez njihove dozvole.

Nece dizati osobu sa njenog mjesta

Posebno je zabranjeno dizati neku osobu da bi se sjelo na njeno mjesto. Abdullah b. Omer, r.a, prenosi hadis Allahovog Poslanika, s.a.v.s, u kojem se kaže: Niko od vas nece dici svoga brata s njegova mjesta, da bi on sjeo na to mjesto!
Nažalost, u nekim našim džamijama postoji obicaj suprotan ovom Poslanikovom, s.a.v.s, stavu. Naime, neki ugledni ljudi kao da su se pretplatili na odredena mjesta u nekim džamijama, pa ako neko, eventualno, sjedne na to mjesto, oni ga dignu i sjednu na «svoje mjesto». Treba naglasiti da je jedina privilegija u džamiji doci prvi i zauzeti mjesto tamo gdje želimo. Svaka druga «pretplata» nije u islamu validna i suprotstavljena je sunnetu.

Ko ima najvece pravo na mjesto u džamiji?

Osoba koja je ranije došla u džamiju, pa izašla zbog neke potrebe, ako se vrati, ima najvece pravo na mjesto gdje je prethodno sjedila. To se temelji na hadisu Vjerovjesnika, s.a.v.s, koji prenosi Vehb b. Huzejfe, r.a:
Covjek koji je sjedio na mjestu, pa je izašao svojom potrebom a zatim se vratio, ima najvece pravo na to mjesto!
To se odnosi samo na jedno namasko vrijeme. Ukoliko bi neko npr. izašao da promijeni abdest i slicno, ima najvece pravo na mjesto u saffu gdje je bio prije izlaska. To ne važi za drugo namasko vrijeme.

Zadržavanje na mjestu gdje smo klanjali

Lijepo je zadržati se na mjestu gdje smo klanjali, jer sve dok mi sjedimo nakon namaza meleki mole za nas.
Ibn Battal kaže: Ko se želi osloboditi grijeha bez muke i napora, neka po završenom namazu boravi što duže na mjestu obavljenog namaza, kako bi meleki za njega što duže molili oprost grijeha a njihovo zauzimanje je najsigurnije.
Bitno je naglasiti da ce meleki moliti oprost za nas iskljucivo kada smo pod abdestom ili, po nekim mišljenjima, sve dok ne uradimo nešto što je loše.
To se temelji na hadisu Allahovog Poslanika, s.a.v.s, koji prenosi Ebu Hurejre, r.a, a u kojem se kaže: Meleki se mole za svakog od vas sve dok bude na mjestu na kome je obavio svoj namaz, samo ukoliko mu se ne desi nešto što kvari abdest. Oni govore: Allahu, oprosti mu grijehe! Allahu, smiluj mu se!
Osim toga, onaj ko se pod abdestom nade u džamiji, racuna se Allahovim, dž.š, gostom, koga ce On posebno pocastiti. Selman el-Farisi, r.a, prenosi predaju u kojoj Vjerovjesnik, s.a.v.s, istice: Ko uzme abdest i ode u džamiju, on je Allahu zijaret ucinio, a obaveza onoga kome je zijaret ucinjen je da pocasti onoga koji ga je posjetio!

Okrenuti se prema Kibli

Poželjno je da osoba dok je u džamiji bude okrenuta prema Kibli. Kada klanja namaz, svakako, mora to uciniti. Takvo ponašanje temelji se na predaji Enesa b. Malika, r.a, u kojoj Vjerovjesnik, s.a.v.s, kaže: Ko klanja naš namaz, okrece se našoj kibli i jede od onog što mi koljemo, to je musliman koji uživa zaštitu Allaha i Allahova Poslanika, pa ne kršite ovu Allahovu zaštitu.
Izbjegavanje dunjaluckog razgovora

U džamiji treba izbjegavati svaki razgovor u vezi sa dunjalukom i dunjaluckim interesima ili, pak, spominjanje ljudi. Allahova kuca je predvidena za namaz, ucenje Kur'ana, zikr Allaha Uzvišenog, ucenje i poucavanje. Mora se voditi racuna da se ni jednom našom dozvoljenom aktivnošcu ne remeti harmonija te kuce, niti da se dekoncentrira onaj koji u njoj boravi.
U predajama Ibn Mes'uda i Enesa b. Malika, r.a, prenosi se da je Poslanik islama, s.a.v.s, upozorio: U vremenu pred nastupanje Smaka svijeta pojavice se narod koji ce sjediti u džamijama u kružocima, ciji ce predmet razgovora biti dunjaluk. Ne sjedite sa takvima! Allah se nece takvima smilovati!

Ciljevi boravka u džamiji

Ukoliko se želi postici Allahovo zadovoljstvo i dova meleka onda naš boravak i sjedenje u džamiji mora imati za cilj išcekivanje namaza, ucenje Kur'ana, ucenje korisnog znanja, poucavanje korisnom znanju ili, pak, i'tikaf.

Posebno je znacajno boravak u džamiji iskoristiti za ucenje i spoznaju onoga što ne znamo, jer je to, ocito, bila konstantna praksa Allahovog Poslanika, s.a.v.s. On je, s.a.v.s, na najbolji nacin to ilustrirao u predaji Ebu Vakida el-Lejsija, r.a, u kojoj se kaže da su pristigla trojica ljudi dok je Vjerovjesnik, s.a.v.s, sjedio sa ashabima u džamiji i upucivao im savjete. Dvojica od njih su prišli Poslaniku, s.a.v.s, a treci je otišao. Kada su spomenuta dvojica prišli blizu Poslaniku, s.a.v.s, nazvali su mu selam, pa je jedan od njih, vidjevši mjesto u halki sjeo, dok je drugi sjeo iza njih. Kada je Vjerovjesnik, s.a.v.s, završio obracanje ashabima, rekao je: Hocete li da vas obavijestim o ovoj trojici? Jedan od njih je našao utocište kod Allaha pa ga je Allah ugostio, drugi se postidio pa se Allah njega postidio, dok se treci udaljio, pa se Allah od njega udaljio!


Islamski ucenjaci smatraju da osoba nece propustiti bilo koju vrstu korisnih savjeta i uputa koje se upucuju u džamiji, nego ce sjesti u saff ili halku u kojoj ima mjesta, ili iza nje, kako je uradio drugi spomenuti ashab u citiranoj predaji, a nece bez obravdanog razloga izostavljati takvu vrstu slušanja. Ibn Hadžer smatra da je osoba koja je napustila Poslanikove, s.a.v.s, savjete, ustvari, licemjer, koji je daleko od Allahove milosti.
Stalno saznavanje i ucenje posebno je potcrtavao Allahov Poslanik, s.a.v.s, pa zar džamija nije izvanredna prilika za to!? Vjerovjesnik, s.a.v.s, u hadisu Ebu Umame, r.a, jasno naglašava: Prednost ucenog nad pobožnim je kao moja prednost nad najnižim od vas. Doista Allah i Njegovi meleki, stanovnici nebesa i Zemlje, pa cak i mravi u svojim kucama i ribe, blagosiljaju onoga koji druge poucava dobru!

Popunjavanje i ravnanje safova

Osoba ce, kada nastupi zajednicko klanjanje namaza, obavezno popuniti i izravnati saf, kako u njemu ne bi bilo praznina niti iskrivljenosti. Izravnati safove u namazu je sunnet po mišljenju Ebu Hanife, Malika i Šafije, po mišljenju Ibn Hazma to je farz a po drugim islamskim pravnicima je to vadžib.
Allahov Poslanik, s.a.v.s, kako prenosi Nu'man b. Bešir, r.a, je, tretirajuci ravnanje u safu, oštro upozorio: Ili cete izravnati svoje safove u namazu ili ce vam Allah izmijeniti vaša lica unatrag!

U predaji Enesa b. Malika, r.a, Vjerovjesnik, s.a.v.s, kaže: Izravnajte vaše safove, jer je ravnanje safova jedan od elemenata ispravnosti namaza!
Kako stajati jedan pored drugog u safu najbolje ce nam pojasniti poznati ashab Allahovog Poslanika, s.a.v.s, Enes b. Malik, r.a, koji je rekao: Mi smo priljepljivali svoje rame uz rame onoga koji klanja do nas i svoj uz njegov clanak.
Nažalost, u nekim džematima uopce se o tome ne vodi racuna, pa možemo vidjeti velike šupljine i iskrivljenost u safovima, tako da izmedu dvojice džematlija komotno može proci crno janje, na što je upozorio Poslanik islama, s.a.v.s, kada je rekao: Zbijte safove, približite se jedan drugom i medusobno izravnajte vaša ramena i vratove! Ja vidim, tako mi Allaha, šejtana kao crno janje kako se kroz praznine safova uvlaci medu vas!


Imam je zadužen da prije nego pocne predvoditi džemat, izravna i popuni safove, kao što je to bila Poslanikova, s.a.v.s, praksa, kako navodi Enes, r.a, koji kaže: Kada je proucen ikamet za namaz, Allahov Poslanik, s.a.v.s, okrenuo se prema nama i rekao: Ispravite svoje safove i dobro se zbijte jedan uz drugog! Ja vas vidim iza svojih leda!

Disciplina i harmonija u džamiji

Svaka osoba koja ude u džamiju mora biti svjesna svetosti ove institucije koja se naziva Allahovom kucom, pa pokušati svojim držanjem i ponašanjem pokazati krajnje poštovanje i uvažavanje spram nje. Otuda ce, kako je i bila praksa Poslanika, s.a.v.s, i prve generacije muslimana, strogo voditi racuna o disciplini i harmoniji u džamiji. Nece ni jednim svojim postupkom poremetiti koncentraciju prisutnih u džamiji. To cak nije dozvoljeno ciniti ni povišenim tonom pri ucenju Kur'ana, dove i sl. a kamoli nekim dunjaluckim razgovorom.

Kada Allah Uzvišeni u Kur'anu naglašava: Ne podiži previše glas uceci Kur'an u namazu! , šta tek, onda, reci za neke naše druge nesmotrenosti koje cinimo u džamijama?!
Koliko su ashabi to ozbiljno shvatili na najilustrativniji nacin ce nam pokazati predaja Saiba b. Jezida u kojoj se kaže: Bio sam u Poslanikovoj, s.a.v.s, džamiji kad me je neko pogodio kamencicem. Okrenuo sam se i vidio da je to bio Omer b. el-Hattab, r.a, koji mi se obrati: Idi i dovedi mi onu dvojicu! Otišao sam i doveo mu ih. Upitao ih je: Ko ste vas dvojica?! Ili: Odakle ste vas dvojica?!

Odgovorili su: Mi smo iz Taifa. Tada im je Omer, r.a, rekao: Da ste odavde ja bih vam, zbog dizanja vaših glasova u Poslanikovoj, s.a.v.s, džamiji, zadao bol!
Otuda, cak i pohvaljene stvari poput ucenja Kur'ana, zikra, dova i sl. u džamiji treba uciti što lagahnije, kako se ne bi dekoncentisali oni koji u njoj prisustvuju. Tako Ez-Zerkeši jasno potcrtava: Sunnet je svaku vrstu zikra uciti u sebi izuzev telbije!
Imam Šafija podržava glasno ucenje u džamiji samo pod uvjetom da se time žele pouciti oni koji to ne znaju.

Razgovor za vrijeme hutbe

Posebno treba voditi racuna o ponašanju na džuma-namazu. Nažalost, u našoj praksi ima dosta nesmotrenosti u tom pogledu. Posebno bih istakao razgovor osoba za vrijeme dok imam drži hutbu. Ocito je da mnogi nisu svjesni da razgvor bilo koje vrste za vrijeme hutbe doprinosi obezvredivanju džuma-namaza.
Ebu Hurejre, r.a, prenosi Poslanikove, s.a.v.s, rijeci: Ako kažeš onome pored sebe: Šuti! dok imam petkom drži hutbu, pogriješio si!

U drugoj predaji stoji: Ko petkom razgovara dok imam uci hutbu, slici magarcu koji nosi tovar knjiga, a onaj koji mu na to kaže: Šuti! nema nagrade za džumu-namaz!
Jednog petka Allahov Poslanik, s.a.v.s, citirao je sa minbera jednu suru koju Ebu-d-Derda', r.a, ranije nije cuo. Ebu-d-Derda', r.a, okrenu se Ubejj b. Ka'bu, r.a, namigne mu i upita ga: Kada je ova sura objavljena? Ja je do sada nisam cuo! Ubejj, r.a, mu mimikom pokaza da šuti. Nakon što je namaz završen, obratio mu se sljedecim rijecima: Od tvog klanjanja nema ništa! Ebu-d-Derda', r.a, je nakon Ubejjovih, r.a, rijeci, zatražio pojašnjenje Vjerovjesnika islama, s.a.v.s, koji je rekao: Ubejj je kazao istinu!


Abdullah b. Amr, r.a, prenosi od Vjerovjesnika, s.a.v.s, da je rekao: Džuma-namazu prisustvuju tri vrste ljudi: osoba koja pri ucenju hutbe govori i za to ce dobiti kaznu; osoba koja pri ucenju hutbe uci dovu Allahu, koju on može ukabuliti ili odbiti i osoba koja sluša hutbu i ne govori, a uz to ne prelazi preko vratova ostalih klanjaca, ne uznemiravajuci ih – takvima ce grijesi biti oprošteni, racunajuci od džume do džume i još dodajuci tri dana, jer je Allah Uzvišeni rekao: Ko uradi dobro djelo, dobice deseterostruku nagradu!


Zabrana kupoprodaje i oglašavanja u džamiji

Svaka osoba treba strogo paziti da ne povrijedi atmosferu i intimu džamije i džamijskog prostora. Otuda je u džamiji zabranjen svaki vid kupoprodaje, oglašavanje izgubljenih stvari i svaka druga vrsta podizanja glasova.
Ebu Hurejre, r.a, prenosi hadis u kome Allahov Poslanik, s.a.v.s, kaže: Kada vidite nekoga da prodaje ili kupuje u džamiji, recite: Allah ti ne dao profita u toj tvojoj trgovini! A kada vidite nekoga da se u džamiji glasno raspituje o izgubljenoj stvari, recite: Allah ti je ne povratio!
U Muslimovoj predaji, koju, takode, prenosi Ebu Hurejre, r.a, stoji: Ko cuje nekoga da oglašava izgubljenu stvar u džamiji, neka kaže: Allah ti je ne povratio! Džamija, uistinu, nije zbog toga pravljena!
U skladu s navedenim hadisom postupa vecina ucenjaka. Oni prodaju i kupovinu u džamiji, kako navodi imam Tirmizi, smatraju pokudenom. Samo mali broj ucenjaka takav postupak dozvoljava.

Postupak prilikom izlaska iz džamije

Osoba ce, prema sunnetu, izaci lijevom nogom iz džamije i, tom prilikom, ce prouciti sljedece: Bismillahi ve-s-selamu 'ala Resulillahi. Allahummegfirli zunubi veftah li ebvabe fadlike!/U ime Allaha, neka je selam na Allahovog Poslanika. Allahu, oprosti mi grijehe i otvori mi vrata Svoje dobrote! Inace, ovaj hadis prenosi Fatima, r.a, kcerka Alllahovog Poslanika, s.a.v.s.
U predaji Ebu Hurejre, r.a, navodi se da je Allahov Poslanik, s.a.v.s, preporucio da se pri izlasku iz džamije, nakon selama na Vjerovjesnika, s.a.s.v, prouci sljedeca dova: Allahumme'simni mine-š-šejtani-r-radžim/Allahu, zaštiti me od prokletog šejtana!

Ebu Umame, r.a, prenosi od Vjerovjesnika, s.a.v.s, zanimljivu predaju u kojoj se kaže: Kada neko od vas namjerava izaci iz džamije, nahrle na njega Iblisove vojske, opkole ga i navale na njega kao što navale pcele na truta. Otuda, kada neko od vas želi izaci na džamijska vrata, neka kaže: Allahumme inni e'uzu bike min Iblise ve džunudihi/Allahu, tražim kod Tebe utocišta od Iblisa i njegove vojske! Ko to bude rekao oni mu nece naškoditi!
Et-Tibi, komentirajuci ulazak u džamiju i ucenje dove u kojoj se spominje rahmet/milost i izlazak iz džamije i ucenje dove, u kojoj se, pored selama i salavata, Allah moli za fadl/dobrotu, kaže: Možda je tajna u traženju milosti prilikom ulaska a dobrote prilikom izlaska iz džamije u tome što se u džamiji ibadet cini, a izvan džamije stice opskrba!