MOGU LI TE PRATITI, KAKO BI ME PODUCIO?
Nakon što je završio svoj dirljiv govor, prišao mu je jedan vjernik i upitao ga: "Ko je najznaniji?" Musa, a.s., mu odgovori: "Ja sam najznaniji!" Poslije ovog nepromišljenog i brzopletog odgovora Allah, dž.š., ga je ukorio jer je znanje i superiornost trebao Njemu, s.v.t., da pripiše, te mu je objavio: "Ima jedan od Naših robova koji se nalazi na mjestu gdje se sastaju dva mora, on je uceniji od tebe." "Gospodaru" - rece Musa - "kako da se s njim sastanem?" "Stavi" - rece mu se - "ribu u torbu, a tamo gdje je budeš izgubio, tu je on." I tako krenu Musa u potragu za alimom koji je znaniji od njega i od kojeg ce nauciti ono cemu je on ispravno poducen... S njim je krenulo i momce po imenu Jošua ibn Nun.
Taj momak je imao ne tako mukotrpno i veliko zaduženje kojim ga je Musa, a.s., zadužio, koliko je ono bilo odgovorno. Naime, njegov zadatak je bio da ponese i nosi obicnu ribu u obicnoj korpi, ali odgovornost i citava težina zadatka su se ogledali u Jošuinoj trezvenosti i pažnji na mrtvu ribu koja ce se u odredenom trenutku probuditi iz svijeta mrtvih i izgubiti se (nestati) iz korpe. Tek kad se to desi, i naravno, kada momcic obavijesti Musaa, a.s., o tome, on ce svoj zadatak kojim ga je obavezao Allahov Poslanik u potpunosti izvršiti. Tako su njih dvojica išli sve dok nisu došli do jedne stijene. Svratili su u njen hlad kako bi se malo odmorili, medutim,
Sufjan b. Ujejne veli: "U dnu stijene se nalazio izvor za koga se kaže da je izvor života. Njegova voda nece dodirnuti ništa, a da to nece oživjeti. Tako je dodirnula i ribu koja se pokrenula, iskoprcala iz torbe i ušla u more."
U predaji koju on bilježi od Seida b. Džubejra se veli: "Uzmi mrtvu ribu u koju ce se udahnuti život, pa je uzeo mrtvu ribu, stavio je u torbu i rekao svome djecaku: "Ne zadužujem te ni sa cim osim da me obavijestiš kada ti riba nestane...” I kad su bili u hladu jedne stijene, na jednom vlažnom mjestu, poce riba da udara (da se koprca), a Musa je za to vrijeme spavao, pa je mladic rekao: "Necu ga buditi!" Medutim, kad je on ustao (Musa) zaboravio je da ga obavijesti. Riba se vrtila dok nije ušla u more..." Nastavili su da putuju preostali dio dana i noci.
Kad su došli do one stijene, kad tamo covjek, pokrio se svojim odijelom. Buharija navodi predaju o tome: "Musa nazva selam, a Hidr rece: "Odakle u tvojoj zemlji selam?" "Ja sam Musa,” - rece on. "Musa Izraelcanin?" - upita. "Da" - odgovorio je Musa... Nakon što su se upoznali i nakon što mu se Musa, a.s., predstavio onako kako dolikuje samo vjernicima, ili kako dolikuje uceniku sa svojim uciteljem, on, a.s., pun ahlaka i pristojnosti, ga upita: "Mogu li da te pratim", - upita ga Musa - "ali da me poduciš onome cemu si ti ispravno poducen ?" (Prijevod znacenja - El-Kehf, 66.)
"Ti sigurno neceš moci sa mnom da izdržiš," - rece onaj - "A i kako bi izdržao ono o cemu ti ništa ne znaš?" (Prijevod znacenja - El - Kehf, 67.-68.)
I krenuše... Krenuše nakon što su se složili za preduvjete druženja, odnosno nakon što je Musa, a.s., pristao na uslov kojeg mu je uslovio njegov ucitelj. Taj uslov se ogledao u tome da Musa, a.s., ne pita Hidra, a.s., ni o cemu što bude poricao, sve dotle dok mu on sam ne pocne sa komentarom i tumacenjem svojih postupaka. Pješacili su obalom mora tražeci ko ce ih ukrcati i povesti u ladi. Tako su pješacili sve dok se nije pojavila lada, sigurna svojom konstrukcijom za moguca iskušenja sa uzburkanim valovima. Ta lada je bila lijepa, lijepa tako da nadaleko nije bilo takve lade, pouzdanije i ljepše od nje. Upita Hidr njene vlasnike da ih povezu, pa ih povezoše. Bijahu to ljudi koji su dobro poznavali Hidra, a.s., njegovo znanje i skupocjene njegove pohvalne osobine, tako da nisu uopce htjeli da mu naplate uslugu prijevoza. Zaplovi lada i otisnu se na pucinu prelijepoga mora. U odredenom momentu Hidr, a.s., se diže i odvali jednu dasku sa nje, tako da ju je probušio i ucinio nesposobnom.
Vidjevši sve to, Musa se nije mogao suzdržati a da ne prigovori Hidru za njegov postupak koji je, na prvi pogled, bio veoma loš i nevaljao prema gostoprimljivim i dobrocudnim mornarima-vlasnicima lade. Oni su ih bez ikakve nadoknade uljudno primili i povezli, a onda im, na taj nacin, na to sve uzvratili!!!
"Ne rekoh li ja tebi da ti, doista, neceš moci biti strpljiv uz mene?"
"Rece (Musa): "Ne karaj me što sam zaboravio, i ne cini mi poteškoce u ovom poslu mome!" Nakon toga, Hidr zakrpi, tj. sanira štetu koju bijaše pocinio na ladi, a kada dodoše do obale, iskrcaše se i nastaviše svoje putovanje... Išli su dok ne dodoše do jednog naselja, u kome nadoše skupinu momcica koji su se igrom zabavljali.
Vidjevši te momcice, Hidr a.s., se uputi pravcem jednog od njih koji se isticao svojom ljepotom, svjetlinom, pa ga ubi. Prenosi se da je on prerezao njegovu glavu, a kaže se da ju je razbio kamenom, a u jednom rivajetu se spominje da ju je jednostavno išcupao svojim rukama, Allahu 'ealem? Svjedoceci svojim vlastitim ocima šta se desilo, i ne mogavši da bude priseban nakon ovog gnusnog cina, Musa, a.s., mu ovog puta još žešce prigovori nego li prvi put. "Što ubi cisto dijete?" tj. mlado koje nikad grijeha nije pocinilo, "Koje nikoga nije ubilo" tj. nema šerijatskog opravdanja za njegovo umorstvo po pravilu "duša za dušu?". "Ucinio si, doista, nešto vrlo ružno!" tj. ružno po svojoj vanjštini.
Ovim rijecima je Hidr, a.s., ponovo podsjetio na prvi uslov kojeg je svojevoljno i bez ikakve prisile prihvatio. Zbog toga mu rece (Musa): "Ako te poslije ovoga za bilo šta upitam," tj. ako ti se usprotivim nakon ovoga puta," onda se nemoj sa mnom družiti. Eto sam ti se opravdao!" tj. evo sam ti se drugi put izvinuo.
"I njih dvojica krenuše, i kada dodoše do jednog grada, zamoliše njegove stanovnike da ih nahrane, ali oni odbiše da ih ugoste. U gradu njih dvojica naidoše na jedan zid koji tek što se nije srušio, pa ga onaj prezida i ispravi." (Prijevod znacenja - El - Kehf, 77.)
Rece: "Ovo je moj i tvoj rastanak!" Tj. zbog tvog uslovljavanja kada sam ubio onog djecacica da ako me budeš išta više pitao poslije toga, da se ne družim s tobom. Sada cemo se rastati. Medutim, prije nego li se medusobno razidemo objasnicu ti zbog cega se nisi mogao strpiti tj. prokomentarisacu ti svaki slucaj pojedinacno.
To je komentar koji je bio skriven Musau, a.s., koji se usprotivio Hidrovom postupku, ne znavši da mu je Allah, dž.š., otkrio skrivenu mudrost djela, njegova prava namjera je bila da zavara vladara razbojnika i lopova koji je uzimao lade bez mahane. Medutim, nakon što je uocio mahanu na ladi, ovaj nasilnik je odustao od svoje prljave namjere, te ja sa ovim postupkom Hidr, a.s., pomogao svojim prijateljima - vlasnicima lade, koji su po nekim predajama bili i jetimi, da se i dalje koriste svojom ladom i od nje preživljavaju. Oni osim ovog nacina nisu imali drugi nacin za egzistenciju.
U nekim predajama se navodi da je njegovo ime bilo Džejsur. U hadisu od Ebi ibn Ka'ba, a on od Vjerovjesnika, s.a.v.s., se navodi da je rekao: "Djecak kojeg je ubio Hidr stvoren je na Dan stvaranja kao kafir. Njegovi roditelji su bili iskreni vjernici, pa je postojala opasnost da ih njihova ljubav i osjecanja prema sinu ne navedu na slijedenje njegovih postupaka, pa i u kufr. Katade kaže: "Njegovi roditelji su mu se obradovali onoga dana kada je roden, a ožalostili su se kada je ubijen, a da je ostao, za njih bi on znacio njihovu propast, pa neka se covjek raduje Allahovom odredenju, jer je, doista, Allahovo odredenje za vjernika u onome što on prezire bolje za njega od Njegove odredbe u onome što on voli. U sahih hadisu se navodi: "Allah nece vjerniku odrediti odredenje, a da ono nece biti dobro za njega."
"A što se onoga zida tice, on je dvojice djecaka, sirocadi iz grada, a pod njim je zakopano njihovo blago." (Prijevod znacenja - El - Kehf, 82.)
"Njihov otac je bio dobar covjek i Gospodar tvoj želi iz milosti Svoje da oni odrastu i izvade blago." (Prijevod znacenja - El - Kehf, 82.)
"Sve to ja nisam uradio po svome hiru, eto to je objašnjenje za tvoje nestrpljenje." (Prijevod znacenja - El - Kehf, 82.)
Ibn Kutejbe spominje da je Hidrovo, a.s., ime bilo Belja ibn Melkan. Kažu da mu je doimenak bio Ebu Abbas, a da mu je nadimak bio Hidr. On je bio od kraljeve djece. Neki navode da je Hidr živ do danas, i to potkrijepljuju sa daif hadisima. Od takvih je i Imam Nevevi. Medutim, ispravno je da on nije živ.
Dokaz je i to da nije zabilježeno da je Hidr ikada došao Allahovom Poslaniku, a.s., da je bio prisutan kod njega, da se uz njega borio, a da je bio živ, bio bi od njegovih sljedbenika - ashaba, jer je Resul, a.s., poslat svima, i džinima i ljudima. Takoder je rekao: "Da su Musa i Isa živi (prisutni ovdje) ne bi im preostajalo ništa drugo nego da me slijede."